تشییع پیکر نابغه پرواز  با «فانتوم»

تشییع پیکر نابغه پرواز با «فانتوم»


 مراسم تشییع پیکر خلبان منوچهر محققی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم به نقل از روابط‌عمومی ارتش، مراسم تشییع پیکر امیرسرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی، خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش صبح روز گذشته با حضور امیرسرتیپ حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیرسرتیپ حسن شاه‌صفی جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده سابق نهاجا، امیرسرتیپ حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی و تنی چند از خلبانان و همرزمان مرحوم محققی در بیمارستان بعثت نهاجا برگزار شد.
همچنین پیام تسلیت سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در این مراسم قرائت شد.
امیرسرتیپ دوم منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام‌آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل عود کردن زخم‌ها و جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ۷۸ سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا دارفانی را وداع گفت و به یاران شهیدش پیوست.
امیر محققی، متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف4، در سال ۱۳۵۹ در یک مأموریت برون‌مرزی در منطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.
وی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورددار پرواز رزمی برون‌مرزی با فانتوم به شمار می‌رود.
امیر محققی دارای رکورد ۱۸۲سورتی پرواز برون‌مرزی (Special Mission) است و با بیش از 3000 ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.
وی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰فروندی کمان ۹۹در روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ (کمتر از ۱۵ساعت پس از آغاز هجوم هوایی عراق) بود که در این عملیات بی‌نظیر و تاریخی فانتوم‌ها و تایگرهای پایگاه‌های شکاری تهران، بوشهر، همدان، تبریز و... با پشتیبانی عقاب‌های تیزپرواز شکاری اف14 تامکت، اکثر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی عراق و بسیاری از مراکز نظامی و صنعتی دشمن را در یک روز مورد حمله قرار دادند و رویای خوش سردمداران عراق را به کابوسی هولناک تبدیل کردند.
در این عملیات غرورآفرین، یک پرواز چهارفروندی به لیدری منوچهر محققی انجام شد که خلبانان محمد دژپسند، علی‌اصغر سپیدموی‌آذر و علیرضا یاسینی و کابین عقب‌ها شامل مسعود اقدام، حسین خلعتبری، علی‌یارمحمدی و کاظم روستا او را همراهی می‌کردند.
در این عملیات غرورآفرین، فانتوم‌ها با هدایت امیر محققی همچون آذرخشی سوزان بر سر پالایشگاه بصره فرود آمدند و با بمباران مؤثر، آن را غرق در دود و آتش ساختند. براساس خبر رادیوهای بیگانه، با آن‌که عراق برای اطفای حریق پالایشگاه از کویت هم کمک خواست، خاموش کردن پالایشگاه پنج شبانه‌روز طول کشید.