نابغه مقابل آقای معمولی

نگاهی آماری به تقابل‌های پپ و کلوپ به بهانه بازی امشب لیورپول و من‌سیتی

نابغه مقابل آقای معمولی

« او به من کمک کرده، تیم‌های او به من کمک کرد تا مربی بهتری باشم. حضور او فرصت دیگری به من داد تا خودم را بیشتر اثبات کنم. این‌که تلاش بیشتری انجام دهم تا بتوانم تیم‌های تحت هدایت او را شکست دهم. تعداد کمی از مربیان در دنیای فوتبال وجود دارند که شما را به چالش می‌کشند تا در حرفه‌تان پیشرفت داشته باشید. یورگن یکی از همان‌هاست ». مشخص است که خطاب این جملات مربوط به یورگن کلوپ است که در کمتر از یک دهه اخیر به یکی از مربیان موفق دنیای فوتبال تبدیل شده است. با این حال، این جملات زمانی معنا و مفهوم جذاب‌تری به خودش می‌گیرد که بفهمیم پپ گواردیولا آنها را بیان کرده است. این حرف‌ها را مربی‌ای زده که به زعم بسیاری از کارشناسان و فوتبال‌دوستان سراسر دنیا، حالا یکی از نوابغ دنیای مربیگری فوتبال است. حضور این دو مربی روی نیمکت تیم‌های مختلف و رویارویی آنها یکی از جذابیت‌های فوتبال اروپا طی چند سال اخیر بوده است. حالا امروز بعد از ظهر و در ورزشگاه همیشه خاطره‌انگیز آنفیلد، تیم‌های این دو مربی بار دیگر به مصاف هم می‌روند تا 90 دقیقه جذاب دیگر را برای فوتبالی‌ها خلق کنند. ورای هر نتیجه‌ای که امشب و در پایان بازی شکل بگیرد، آنچه که زیاد به چشم می‌آید، حرکات و رفتارهای پپ و کلوپ در کنار زمین بازی است هنگامی که تیم‌هایشان را هدایت می‌کنند. به همین بهانه نگاهی به تقابل‌ها و عملکردهای این دو مربی از دریچه آمار و ارقام انداخته‌ایم:

تقابل در بوندس لیگا و لیگ‌برتر
اولین تقابل و رقابت این دو مربی سال 2013 شروع شد و آن زمانی بود که دورتموند با هدایت کلوپ در فینال جام‌حذفی آلمان مقابل بایرن مونیخی قرار گرفت که پپ به تازگی هدایتش را به دست گرفته بود. کلوپ توانست در اولین رویارویی با گواردیولا به موفقیت برسد. بعد از آن، این دو هفت بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند که کفه پیروزی‌های پپ سنگین‌تر بود. مربی اسپانیایی در مجموع 4 برد از هشت بازی به دست آورد و سه بار هم به همتای آلمانی‌اش باخت. یک بازی هم با تساوی به پایان رسید.
اما فصل جذاب رقابت این دو مربی زمانی شکل گرفت که هر دو فوتبال آلمان را ترک کرده و به لیگ جزیره ملحق شدند. گواردیولا بایرن را ترک کرد و به من‌سیتی رفت و بعد از آن کلوپ از دورتموند جدا شد و به قرمزهای آنفیلد پیوست. اینجا نوبت کلوپ بود که تعداد پیروزی‌هایش مقابل پپ بیشتر شد. این دو مربی در جام‌های مختلف انگلیس 13 بار مقابل هم قرار گرفتند که سهم کلوپ پنج و سهم پپ چهار پیروزی بود. 4بازی هم با تساوی به اتمام رسید.



آمار بازی امشب
 منچسترسیتی در آخرین بازی این دو تیم با نتیجه 4 بر یک در ورزشگاه آنفیلد پیروز شد و به روند 17 بازی خارج از خانه بدون برد مقابل لیورپول پایان داد.
 سیتی اگر بتواند در بازی امشب پیروز شود می‌تواند برای اولین بار از سال 1935 در دو بازی متوالی مقابل لیورپول به پیروزی برسد.
 لیورپول در هفت بازی قبلی خود مقابل سیتیزن‌ها در تمامی رقابت‌ها فقط یک پیروزی به دست آورده و سه بازی را هم باخته است.
 لیورپول در حال حاضر تنها تیم این فصل لیگ جزیره است که هنوز شکست نخورده است.
 محمد صلاح که امید اول لیورپول برای گلزنی است، در پنج بازی خود مقابل من‌سیتی موفق به زدن چهار گل شده است.
 فن‌دایک در حالی امروز در قلب دفاع تیم کلوپ قرار می‌گیرد که در 50 بار حضور در آنفیلد در بازی‌های لیگ‌برتر هرگز طعم شکست را نچشیده است.
 تیم پپ اگر در بازی امشب گل نخورد، به رکورد شش بازی متوالی بدون دریافت گل می‌رسد.
 12 گل این فصل من‌سیتی توسط 9 بازیکن مختلف به ثمر رسیده است که از این حیث بعد از چلسی با 10 گلزن مختلف در رده دوم قرار دارد.