حفظ كل قرآن در نوجوانی تا اجرا برای نوجوانان

گفت‌وگو با آلاء خامه‌یار، مجری شبكه امید

حفظ كل قرآن در نوجوانی تا اجرا برای نوجوانان

آلاء خامه‌یار در یك خانواده مذهبی متولد شده، دوران كودكی را در یكی از خیابان‌های محله دولت گذرانده و به دلیل شغل پدرش چند سالی را در لبنان و كویت زندگی كرده است. خامه‌یار در 14 سالگی در مدت زمان یك سال توانست از مؤسسه قرآن‌پژوهان، آموزش اصولی قرآن را بیاموزد و حافظ كل قرآن شود. او فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علامه طباطبایی است و در حال حاضر به عنوان مجری ثابت شبكه امید فعالیت می‌كند.

 از كی كار در رسانه را آغاز كردید؟
فعالیت حرفه‌ای در رسانه را از سال 87 با گویندگی در رادیو قرآن آغاز كردم و بعد از دو سال فعالیت در آن رادیو، وارد شبكه تلویزیونی جام‌جم شدم. برنامه صبح ایمان و اخبار 114 ثانیه در رادیو قرآن، برنامه فرشته‌های آسمونی و برنامه‌هایی با موضوع مهدویت در شبكه جام‌جم، آیتم معرفی كتاب در برنامه همیشه خونه شبكه آموزش، برنامه‌های چاپارخانه، آسمونی، فوق‌العاده و قاب امید در شبكه امید و همچنین اجرای صحنه‌ای برنامه‌هایی است كه تا به حال اجرا كرده‌ام.

 كدامیك از برنامه‌ها و اجراهایتان را دوست دارید؟

قاعدتا همه اجراهایم را دوست دارم و هر‌كدام از آنها تجربه‌های جدید و قابل اتكایی برای من بوده، اما در میان همه آنها اجرا برای نوجوانان ظرافت‌ها، دشواری‌ها و البته شیرینی‌هایی دارد كه آن را برایم جذاب می‌كند.

 از نظر شما روراست بودن یك مجری چقدر مهم است؟

قاعدتا مخاطب باید صداقت را در تك‌تك واژگان و رفتارهای یك مجری یا گوینده احساس كند، به‌ویژه این‌كه مخاطبان ما در شبكه امید قشر نوجوان است و طبیعتا جلب اعتماد آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 حضور روی آنتن و شهرت چقدر برایتان اهمیت دارد؟
بالطبع حضور در رسانه ملی و دیده شدن از سوی مخاطبان فراوان این رسانه موضوع كم‌اهمیتی نیست، اما هدف من برای حضور در این عرصه فراتر از دیده شدن بوده است. آن نكته‌ای كه من دنبالش بودم و هستم تاثیرگذاری است. احساس كردم برای مخاطب رسانه ملی به‌ویژه مخاطب نوجوان جالب توجه است كه فردی هم حافظ قرآن باشد و هم بتواند با رعایت شؤونات دینی و اخلاقی به كار فرهنگی، هنری به ویژه در عرصه اجرا بپردازد. در حقیقت من در این راستا تلاش كردم، این‌كه چقدر موفق بوده‌ام قضاوتش با مخاطبان است.
 خیلی از نوجوانان علاقه‌مند به اجرا ممكن است این سوال برایشان پیش بیاید كه باید از كجا شروع كنند. شما دوره خاصی گذرانده‌اید؟
دوره‌های مختلف فن بیان و همچنین دوره‌های گویندگی و اجرای دانشكده خبر را گذرانده‌ام. بنابراین نوجوانان هم باید از چنین كلاس‌هایی فعالیت خودشان را آغاز كنند كه احتمالا در شهرهای محل زندگی‌شان این دوره‌ها برگزار می‌شود.

 شما حافظ قرآن هستید، در این زمینه و همچنین در اجرا الگو و مشوقتان چه كسانی هستند؟ 

اول باید این را بگویم كه خود قرآن برای آدم یك مشوق است به این معنا كه قرآن هم علت است و هم معلول. در فرآیند حفظ قرآن هم برای من خود قرآن مهم‌ترین عامل و مشوق بود. بعد از قرآن هم طبیعتا نقش والدینم بسیار موثر بود و مرا بسیار تشویق و كمك می‌كردند و به این دلیل كه مادرم بیشتر در منزل حضور داشتند ایشان نقش مهمی در حفظ قرآن من ایفا كردند. به طور كلی در زندگی شخصی مشوق و الگوی من پدر و مادرم بودند. البته حمایت‌ها و كمك‌های فكری همسرم نیز بسیار موثر بوده است؛ درباره الگوی زندگی حرفه‌ای هم تلاش كردم تا نكات مثبت و توانمندی‌های مجریان مختلف سازمان صداوسیما را كه انصافا كم هم نیستند، فرابگیرم.
 تا چه اندازه توصیه‌هایی كه در برنامه‌ها به مخاطبان می‌كنید خودتان به آنها عمل كرده‌اید؟
پاسخ به این سوال نسبی است؛ به این معنا كه در واقع همواره تلاش می‌كنم هر آن چیزی كه روی آنتن به مخاطب می‌گویم در زندگی شخصی‌ام مورد توجه قرار دهم. البته این نكته را هم تاكید كنم كه در بسیاری از مواقع این من بودم كه از نظرات و پیام‌های مخاطبان شبكه آموخته‌ام.
​​​​​​​
 هم‌اكنون به غیر از اجرا، چه فعالیت خاصی دارید؟
سعی كردم سخن گهربار زكات‌العلم نشره را سرلوحه فعالیت‌هایم قرار دهم. به همین دلیل در یكی از مراكز آموزش حفظ قرآن به عنوان مربی حفظ فعالیت مختصری دارم و تلاش می‌كنم از این طریق اندك آموزه‌های خودم را در مسیر حفظ قرآن در اختیار علاقه‌مندان و رهپویان این مسیر نورانی قرار دهم.