آیا   دیوارنگاره    را  دیده‌اید؟

درحالی دو عضو شورای شهر تهران به نبود بانوان در دیوارنگاری میدان ولی‌عصر انتقاد دارند که این طرح پیرامون شهدای شاخص علمی است و نمادین نیست

آیا دیوارنگاره را دیده‌اید؟

ادامه از صفحه 9
«البته این را هم بگویم كه در سمت چپ قضیه كه اشاره به وضعیت امروز ما دارد و این‌كه الان نوبت جوان‌هاست؛ اتفاقا از چهار نفری كه توی طرح حضور دارند، دو نفرشان خانم هستند.» حالا غیر از این دو نفر، اگر به تصویر دقت بیشتری كنیم دیده می‌شود كه در تصویر عقب‌تر باز هم سه نفر خانم حضور دارند كه دور یك مانیتور جمع شده و ظواهر امر نشان می‌دهد كه مشعول گپ و گعده درباره یك موضوع علمی هستند. خب تا اینجای قضیه به ما حق بدهید كه انتقاد فخاری و نظری را چندان وارد ندانیم. این مدل انتقادها مثل این است كه مثلا به شهدای موشكی یا به طرح فرماندهان جنگ ایراد بگیریم كه چرا خانم‌ها در ان حضور كمرنگی دارند! البته ما باید فخاری و نظری را هم بشنویم كه متاسفانه با وجود تماس، موفق به صحبت با این دو نفر نشدیم.

انتقادبازار
پوریا اسراری، مدیر روابط عمومی خانه طراحان انقلاب اسلامی  در مورد فضای نقدها هم می‌گوید:‌ ما هر كاری كه بالا می‌بریم قبلش می‌نشینیم و به این فكر می‌كنیم كه ممكن است چه ایرادهایی به كار بگیرند. طبیعی هم هست. در مورد این كار اما ایرادهایی كه توی ذهن ما بود چیزهای دیگری بود نه این‌كه بیایند بگویند چرا در میان تصاویر شهدا، هیچ تصویر خانمی حضور ندارد یا این‌كه چرا این شاتل آمریكایی است. ما اگر موشك هم می‌گذاشتیم همین ایراد وارد بود چون شاكله كلی آنها شبیه هم است ولی چون الان موشك عادی شده همه اوكی هستند. حالا كه فضاپیما گذاشته‌ایم و فقط دو كشور آن را دارند انتقاد می‌كنند كه این خودباختگی است.

خب كه چه؟
اسراری درباره مفهوم محوری این بیلبورد هم می‌گوید:‌ فضای علمی و شهدای علمی برایمان مهم بود. این‌كه شهدای شاخص علمی را كنار هم بگذریم. در كنار این مساله در دی ماه هم فضای شهادت چند مهره علمی داشتیم. بحث بازنشسته‌ها و جوانگرایی هم مهم بود. از این چند مفهوم كلی به این رسیدیم كه شهدای شاخص علمی را كنار هم ببینیم و موضوع را به سمت جوانگرایی ببریم. این‌كه زمانی این شهدا پای كار بودند و حالا باید كسان دیگری بیایند و این مسیر را جلو ببرند؛ این فضای كلی ما بود.