نسخه Pdf

هیاهوی پوچ

هیاهوی پوچ

محمد غمخوار خبرنگار حوادث


امروز چهارشنبه ، ۲۸مهر ماه ۱۴۰۰ قرار است سرنوشت یکی از پرونده‌های جنجالی چند سال اخیر مشخص شود. پرونده‌ای که به ماجرای غزاله و آرمان معروف شده  و پیش از این دوبار ساعتی قبل از اجرای حکم ، همه چیز منتفی شد و آرمان به سلول برگشت . سرانجام روز چهارشنبه برای اجرای حکم مشخص شد و تا این زمان که یادداشت را می نویسم تغییری در آن ایجاد نشده است. بحث این هفته ما ماجرای این پرونده نیست ، بلکه افرادی است که ناخواسته با رفتار خود به بهانه جلوگیری از اجرای قصاص برای قاتل فرش قرمز پهن می کنند . این اتفاق از زمان پرونده شهلا جاهد به صورت جدی خودش را نشان داد و این روزها با مطرح شدن اجرای حکم قصاص آرمان خودنمایی می کند . حالا در کنار این افراد برخی سلبریتی ها نیز به میان آمده و به آتش می دمند. افرادی که حتی به خود زحمت نمی دهند برای جلب رضایت تا خانه مقتول بروند و در خانه نشسته اند و می گویند لنگش کن!
 تجربه پرونده های قبل مثل ریحانه ، شهلا ،سینا معروف به قاتل نی زن،  نشان داده این فضاسازی های هیجانی برخی کاربران فضای مجازی و سلبریتی ها نه تنها باعث توقف حکم و بخشش قاتل نشده ، بلکه اولیای دم را مصمم به اجرای حکم کرده بود. خاطرم هست در یکی از پرونده ها جریان اجرای حکم به سمت مقصر نشان دادن مقتول در جنایت پیش رفت و اولیای دم برای اینکه به این شایعات پاسخ دهند مجبور به قصاص قاتل شدند تا ثابت کنند او مقصر جنایت بوده نه مقتول.
 به نظر می رسد در این شرایط به جای جوسازی در فضای مجازی  می‌توان از گروه های مردمی بخشش که در این سال‌ها به دور از هیاهو رضایت اولیای دم پرونده های مختلف را جلب کرده اند کمک گرفت و اجازه داد روند صلح و سازش ، در فضایی آرام پیش رود.
ضمیمه تپش
تیتر خبرها