نسخه Pdf

دو روایت از دو آمار تلخ

دو روایت از دو آمار تلخ

محمد غمخوار خبرنگار حوادث

این روزها با سردی هوا ، برخی از هموطنان دست به کار شده و وسایل گرمایشی را نصب و روشن کردند . اما بی توجهی به هشدار ها باعث شده  در همین روزها نیز در کنار آمار تلخ قربانیان کرونا، بیش از 10 نفر از هموطنان قربانی قاتل خاموش شوند. در مهمترین حادثه نیز روز شنبه ، سه عضو خانواده ای در مهرشهر کرج قربانی گازگرفتگی شدند. بررسی حوادث گازگرفتگی نشان می‌دهد، نقص در دودکش مهمترین دلیل حوادث گارگرفتگی است. بنده نه کارشناس این حوزه هستم نه قصد دارم درباره نصب وسایل گرمایشی هشدار دهم اما نکته‌ای که در این چند سال در حوادث گازگرفتگی دیده‌ام و کارشناسان بر آن تاکید داشته‌اند، بی‌توجهی قربانیان به هشدارهای کارشناسان است. هشدارهایی که اگر جدی گرفته می‌شد، عدد قربانیان گارگرفتگی به صفر نزدیکتر می شد. باید توجه داشت، مرگ برای همسایه نیست و قاتل خاموش با یک اشتباه، گریبان ما را می‌گیرد و هیچ راه فراری از آن نیست.
قرص برنج  و عوارض آن موضوعی است که درتپش زیاد از آن نوشتیم و زیاد خواندید اما همچنان آمار قربانیان آن روندی صعودی دارد  و همچنان به راحتی در برخی عطاری ها فروخته می شود. امسال هم بر اساس اعلام پزشکی قانونی روند فوتی های قرص برنج در کشور افزایشی بوده که نشان می دهد ، هشدار پیشگیرانه  نبوده و برخورد جدی هم با فروشندگان آن صورت نگرفته است. چند سال قبل برای گزارشی از قربانیان قرص برنج به بخش اورژانس بیمارستانی رفته بود. یکی از خاطرات کاری‌ام در آن روز رقم خورد و با قربانیانی رو به رو شدم که اغلب قصد خودکشی نمایشی داشتند اما بی اطلاعی آنها از خطرات این قرص باعث شد در جاده یک طرفه مرگ قرار بگیرند و تلاش‌ها برای نجات جان آنها بی‌نتیجه بماند.
این هفته در تپش سراغ آمار قربانیان مسمومیت رفته‌ایم؛ بر اساس آمار پزشکی قانونی همچنان گاز گرفتگی و قرص برنج در کشور جولان می دهد و باید برای آن فکری جدی کرد.
ضمیمه کلیک