نسخه Pdf

مراقب اکانت جعلی پشیبانی « شاد» باشید

مراقب اکانت جعلی پشیبانی « شاد» باشید

سرهنگ رسول جلیلیان رئیس پلیس فتا استان البرز

به تازگی مجرمان سایبری با ساخت اکانتی تحت عنوان پشتیبانی برنامه شاد، پیامی با  این مضمون که «شما به علت ارسال مکرر فیلم و عکس وارد محدودیت یک‌ماهه شده‌اید» به برخی مدیران و معلمان مدارس ارسال می‌کنند و از آنها می‌خواهند برای رفع محدودیت شماره تلفن‌همراه خود را در ربات جعلی پشتیبانی شاد وارد کنند. مجرمان پس از دریافت شماره همراه کاربران، برای دسترسی نهایی کدی را برای فعال‌سازی برنامه شاد به طعمه‌های خود ارسال می‌کنند، کاربر که گمان می‌کند این پیام از طریق پشتیبان شبکه شاد ارسال شده، آن را به راحتی در اختیار مجرم قرار می‌دهد تا سناریوی نفوذ تکمیل شود.
این افراد با سوءاستفاده از دسترسی ایجاد شده، بعضا با انگیزه‌های مختلف به حذف کانال آموزشی مدرسه و اختلال در امور کلاس‌های درسی با عناوین درخواست واریز فوری پول به شماره حساب اعلامی، ارسال پیام‌هایی نا‌متعارف به معلمان و دانش‌آموزان یا سایر تهدیدات در حوزه دسترسی به اطلاعات خصوصی اقدام می‌کنند.
یکی از قابلیت‌های موجود در برنامه‌ شاد امکان فعال‌سازی رمز ورود دو مرحله‌ای است که کاربران می‌توانند با مراجعه به قسمت تنظیمات، حریم خصوصی و امنیت، تایید دو مرحله‌ای، از این قابلیت برای امنیت هرچه بیشتر در برنامه شاد استفاده کنند. کاربران مراقب ترفند و شگردهای کلاهبرداران در فضای مجازی باشند و با ارتقای سطح معلومات سایبری، خود را در برابر خطرات این فضا واکسینه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک و وقوع هرگونه مشکل در فضای مجازی، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir با ما در میان بگذارند.
ضمیمه نوجوانه