استان الحدیده یمن در آستانه آزادی کامل

استان الحدیده یمن در آستانه آزادی کامل


پس از گزارش رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی ـــ اماراتی از غرب یمن، منابع یمنی خبر دادند  ارتش یمن فقط یک گام با آزادسازی کامل استان الحدیده فاصله دارد.
بر اساس گزارش‌ها، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند تمام مناطق استان الحدیده (غرب یمن) را به‌جز یک منطقه پاکسازی کنند. این منابع در گفت‌وگو با شبکه المیادین در این خصوص خبر دادند که فقط منطقه الخوخه در استان الحدیده پاکسازی نشده که این منطقه نیز در آستانه آزادی است. منابع یمنی، شامگاه پنجشنبه خبر داده بودند نیروهای ائتلاف سعودی ـــ اماراتی در اقدامی ناگهانی از ده‌ها موضع خود در جنوب و شرق استان الحدیده (غرب یمن) خارج شده‌اند.
منابع یمنی با اشاره به این‌که نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر المخا، در غرب استان تعز حرکت کرده‌اند، احتمال دادند هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.
المیادین به نقل از منابع یمنی خبر داد عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است.
این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آن‌که دانست آزادسازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزادسازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد.»
در ادامه این گزارش آمده است ،نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند.
منابع یمنی اضافه کردند ائتلاف سعودی تمام نیروهای خود را از جمله نیروهای طارق صالح (از افراد وابسته به متحدان امارات) و «اولویه العمالقه» (تیپ‌های غول‌پیکران)‌ از سواحل غربی یمن خارج کرده و آنها را به سمت عدن (جنوب) یمن برده است.
بر اساس این گزارش، در پی خروج نیروهای ائتلاف، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۷۰۰کیلومتر در ساحل غربی یمن پیشروی داشته‌اند.این گزارش در حالی منتشر شده که رسانه‌های یمنی خبر می‌دهند پس از پیشروی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب، شمارش معکوس برای آزادسازی این استان آغاز شده است.
دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی در واکنش به آزادسازی حدیده اعلام کرد، عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است.
بر اساس گزارش آناتولی، در بیانیه تیم دولت مستعفی یمن در کمیته هماهنگی ویژه بازاستقرار که به موجب توافق استکهلم تشکیل شده، آمده، اقدامات مربوط به بازاستقرار باید با هماهنگی و توافق با تیم سازمان ملل در الحدیده انجام شود.