انتقال فرهنگ با کارهای تاریخی

صحبت‌های حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال سلمان فارسی:

انتقال فرهنگ با کارهای تاریخی

سال‌ها بود صحبت از ساخت سریال سلمان فارسی می‌شد؛ سریالی که ساخت آن، ذهن داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان را به خود مشغول کرده بود. تا این‌که وی با نگارش طرح کلی داستان، عزم جدی خود را برای ساخت سریال پرزحمت و سخت سلمان فارسی نشان داد. آنچه ذهنیت کارگردان را برای روایت قصه سلمان به مرحله عمل رساند، همراهی با تهیه‌کننده سریال حسین طاهری بود، زیرا پیش از پیوستن حسین طاهری به پروژه سلمان دو تهیه‌کننده دیگر بخشی از امور را در دست گرفته بودند، اما به دلیل پیش نرفتن کارها در دوره آنان، حسین طاهری کار را در سال 1395 تحویل گرفت. حالا یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های کارگردان به واقعیت رسید و گروه بخش‌هایی از سریال سلمان فارسی را تصویربرداری کردند و همچنان ادامه دارد.
حسین طاهری، تهیه‌کننده درباره روند تولید این پروژه توضیح می‌دهد: ابتدا قرار بود کل بخش‌های بیزانس در ترکیه فیلمبرداری شود و بعد هم به ارمنستان برویم اما به دلیل کرونا این اتفاق میسر نشد و این بخش‌ها را سال 99 در ایران طراحی و ضبط کرده‌ایم و همچنان ادامه دارد. عمده لوکیشن‌های بخش‌های بیزانس در شاهرود، شهرک نور و جلفا بود. احتمال می‌دهیم تا اوایل سال آینده تصویربرداری بخش‌های بیزانس را تمام می‌کنیم و بعد بخش ایران را شروع خواهیم کرد.
 وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که سلمان فارسی یک پروژه تاریخی است و به لحاظ تولید دشواری‌های فراوانی دارد، چه ویژگی‌ای باعث شد تهیه این کار را بپذیرید، می‌گوید: به باور من پروژه‌های الف ویژه یا فاخر پرچم مسائل فرهنگی در عرصه سینما و تلویزیون هستند. بنابراین اگر قصه و پروداکشن خوب بوده و کارگردانی علاقه‌مند، دغدغه‌مند و مولف هم پای کار باشد، می‌توان کارهای تاریخی قوی ساخت که برای همیشه در ذهن مخاطب بنشیند. آقای میرباقری سال‌ها بود که علاقه‌مند به ساخت سریال سلمان فارسی بود، اما میسر نشد. متاسفانه از منظر من به دلیل غفلتی که سازمان صداوسیما داشت، آقای میرباقری هفت سال از ساخت سلمان فارسی دور ماند. شبیه او، مسعود جعفری‌جوزانی است که بعد از ساخت سریال در چشم باد کار فاخر نساخته و از این پروژه 10سال می‌گذرد. باید قبول کرد هنرمندان هم سن و سالی دارند و باید شرایط سن‌شان هم در نظر بگیریم.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: در مجموع من هم پیگیر ساخت سریال سلمان فارسی بودم. قبل از من دو تهیه‌کننده دیگر قرار بود سریال را بسازند اما نتوانستند پروژه را به نتیجه برسانند. وقتی خودم پروژه را به عهده گرفتم خیلی از دوستان معتقد بودند این کار شکل نمی‌گیرد، اما وقتی با آقای میرباقری هم صحبت کردم، ایشان هم می‌گفتند دوستانش بر این باورند این کار شروع نمی‌شود، اما خدا را شاکر هستیم با تمرکز این کار را کلید زدیم و با همه فراز و فرودهایی که داشتیم اما از برنامه عقب نیستیم و با سرعت کار می‌کنیم. این سریال همه ویژگی‌های یک دانشگاه ارزشمند را دارد و همه بخش‌ها مستندسازی شده است. من هم به عنوان تهیه‌کننده سعی می‌کنم خواسته‌هایی که آقای میرباقری در کار دارند را برایشان محقق کنم.
طاهری درباره این‌که آیا پشت صحنه ساخت و ساز صحنه‌های این مجموعه ضبط می‌شود تا در قالب مستند روانه آنتن شود؟ تاکید می‌کند: بله، از روز اول به دنبال این موضوع بودیم و همه بخش‌ها مستندسازی در قالب مکتوب، صوتی و تصویری شود. از همه فرآیند صحنه، کارگاه‌های ساخت و ساز و... تصویربرداری می‌شود. امیدواریم خروجی این موضوع مورد توجه علاقه‌مندان به این حوزه بوده و برایشان به عنوان یک کلاس آموزشی باشد. در مجموع بستر این سریال در حوزه تمدن ایران باستان و روم باستان است.