عملکرد نظام بانکی  در بخش تسهیلات

عملکرد نظام بانکی در بخش تسهیلات


بررسی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور طبق اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان شهریور امسال، معادل ۲۸۷۷هزار و ۹۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال‌گذشته با رشد 20/3درصدی مواجه شده است. همچنین، تسهیلات قرض‌الحسنه 8/3درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل‌داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با 31/2درصد و فروش اقساطی 19/4درصد است.
 به لحاظ عددی در پایان شهریور امسال ۲۳۹هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند سال‌گذشته، ۱۸درصد رشد را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل ۴۳۶هزار و ۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که با رشد 19/2درصدی مواجه‌شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۶۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال‌گذشته 22/1درصد افزایش یافته است.
 گفتنی است 13/9درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. در بانک‌های تجاری کشور نیز سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان 28/3درصد است که رقم آن ۱۲۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در پایان شهریور‌۱۴۰۰ بوده است.
به‌طور کلی سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان شهریور۱۴۰۰ به فروش اقساطی، مرابحه و قرض‌الحسنه اختصاص یافته است.
همچنین‌ بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان شهریور امسال نشان‌دهنده این است که تسهیلات اعطایی با 7/5درصد افزایش از رقم ۳۸۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان به عدد ۴۱۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۲۱هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بوده که با افزایش 6/5درصدی در مقایسه با اسفند سال‌گذشته مواجه شده است.
گفتنی است که 5/1درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.
بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت‌شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود؛ به نحوی که در پایان شهریور امسال 40/4درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۶۸هزار و ۴۰۰میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند سال‌گذشته به میزان ۱۶۸هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود.
 بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل‌توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به نحوی که ۱۷درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان شهریور امسال به میزان ۷۰هزار و ۸۰۰میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.
طبق این گزارش بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان شهریور امسال نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با 23/6درصد رشد به رقم ۲۰۲۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات 7/8درصد( ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها در شهریور امسال 18/1درصد رشد داشته است.
همچنین 36/8درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک به رقم ۷۴۵هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده است.