مروری بر 40 سال طرح جلد کتاب

مروری بر 40 سال طرح جلد کتاب


 همان‌طور که می‌دانید در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی هستیم و رویدادهای هنری و فرهنگی به این مناسبت در سطح کشور برگزار می‌شود که یکی از آنها نمایشگاه «زیر روی جلد» است که میزبان بازدیدکنندگان است.
در این نمایشگاه، طرح جلد بیش از ۳۵۰کتاب در معرض دید علاقه‌مندان به کارهای طراحی قرار گرفت و گویا این نمایشگاه که تا پنجشنبه 27آبان ماه ادامه دارد، در همین روزهای نخست برگزاری، با استقبال خوب مخاطبان و هنرمندان فعال در این حوزه مواجه شده‌است.
در معرفی نمایشگاه، آمده‌است: «جهان مکتوب بر ستون تنومند کتاب بنا شده‌است. کتاب صرفا متن نیست؛ متن و فرامتنی است که خیال را با واقعیت، واقعیت را با تجربه و تجربه را با اندیشه پیوند می‌زند و قرن‌ها تکریم کتاب به اقتضای کارکردش، در جلدسازی تبلور می‌یافت. از پوستین‌های شکار تا چرم‌های صنعتی حفاظی بودند بر این شیء قدسی. اگر تاریخ کتابت اندکی کوتاه‌تر از تاریخ زیست است. ماندگاری کتاب در محیط بشر، جایگاهش را آشکار می‌کند، پس بخشی از تاریخ بشر را از تاریخ کتاب می‌توان خواند. تحولات چاپ هم کتاب را متحول کرد و هم جلدش را، تحولات صنعتی کتاب را به انبوه رساند و جلد را به تنوع.
زیر روی جلد رویه‌ای دارد از جلد کتاب‌‌های حوزه هنری و انتشارات سوره مهر در بیش از چهار دهه و لایه‌ای زیرین از تحولات چهل سال گذشته. جلدها گرچه نمایی از کل نشر ایران نیست. اما اگر به فروتنی نگوییم مهم‌ترین، به واقع یکی از مهم‌ترین مراکز نشر کتاب را بازنمایی می‌کند. جلدهایی که پس از انقلابی عظیم عرضه شدند و از دل دفاع مقدس عبور کردند و دوره‌های متنوعی را پشت‌سر گذاشتند تا به امروز که پا به قرنی جدید می‌گذارند. نمایشگاه زیر روی جلد دعوت به تماشاست؛ تماشای زیر و روی جلد و آنچه فراتر از آن می‌توان دید.»
این نمایشگاه همه روزه در در گالری خانه عکاسان حوزه هنری در خیابان سمیه، جنب حوزه هنری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ میزبان بازدیدکنندگان است.