پنجه در پنجه کولاک

امدادگران هلال‌احمر در 2 روز گذشته با 55 حادثه کوهستان رو‌به‌رو شدند

فصل سرما که از راه می‌رسد، برخی از کوهنوردان تازه‌کار و حتی حرفه‌ای‌، بدون توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، متولیان امور استان‌ها و امدادگران هلال‌احمر به دل کوه می‌زنند تا ورزش مورد علاقه‌شان را انجام دهند، اما تفریحی که تصور می‌کنند چند ساعته و با خیر و خوشی به پایان می‌رسد، با وقوع حوادث مختلفی همراه می‌شود تا جایی‌که زندگی‌شان به خطر می‌افتد. امسال هم روزهای جمعه و شنبه، 21 و 22 آبان، حوادث کوهنوردی حسابی رکورد زد و به گفته مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، امدادگران در 11 استان با 55حادثه کوهنوردی رو‌به‌رو شدند. حوادثی که در آن ممکن بود هم امدادگران هلال‌احمر و هم کوهنوردان حرفه‌ای و شهروندان، جان خود را از دست دهند و ماجرایی تراژیک و غمبار رقم بخورد.  روز جمعه 21 آبان، روز بسیار حادثه‌خیزی برای کوهنوردان و شهروندانی بود که تصمیم گرفته بودند با کوه‌ها سرشاخ شوند. اولین حادثه کوهنوردی در ارتفاعات تهران و در همین روز تعطیل برای دو زن رخ داد. در این حادثه، دو کوهنورد زن در ارتفاعات توچال دچار مشکل شدند، به‌حدی که قادر به بازگشت نبودند و از نیروهای هلال‌احمر تهران درخواست کمک کردند.
در شرایطی که امدادگران هلال‌احمر تهران در حال کمک به دو زن تهرانی و انتقال آنها به پایین کوه بودند، از استان‌های دیگر نیز خبرهای مشابه و تلخ دیگری به گوش می‌رسید. مفقود شدن شش کوهنورد در کوه‌های شاهدار دامغان، خبر ناگواری بود که امدادگران هلال‌احمر دامغان را به‌شدت به تکاپو انداخت.
مظفر محمدخانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان سمنان با اشاره به گرفتار شدن شش کوهنورد در کوه‌های شاهدار شهرستان دامغان گفت: «پس از اعلام این خبر به مرکز eoc  هلال‌احمر استان، سه تیم عملیاتی شامل 12 نجاتگر و سه خودروی کمک‌دار از شهرستان دامغان و ستاد استان به منطقه اعزام شدند که پیش از رسیدن تیم‌های امدادی، سه نفر به پایین رسیدند و سه نفر دیگر نیز با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا کردند. این حادثه خوشبختانه مصدومی نداشت و عملیات ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد بدون وقوع هیچ حادثه تلخی به پایان رسید.»
امدادگران هلال‌احمر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمدهم روز جمعه پرتلاطمی را پشت سرگذاشتند. در این روز یک تیم هفت نفره از کوهنوردان استان فارس تصمیم گرفتند به ارتفاعات کوه دنا صعود کنند. آنها در شرایطی این تصمیم را گرفتند که سازمان هواشناسی از قبل هشدار داده بود که ارتفاعات دنا در روز جمعه روز آرامی را سپری نخواهد کرد و متلاطم است، اما هفت کوهنورد بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و هماهنگی با متولیان حوزه ورزش کهگیلویه و بویراحمد، حرکت به سمت دنا را آغاز کردند. آنها وقتی به ارتفاع 4000متری رسیدند، با برف و کولاک شدیدی روبه‌رو شدند که بی‌صبرانه در انتظارشان بود.
شرایط به‌نحوی بود که خطر مرگ سلامت هر هفت کوهنورد را تهدید می‌کرد. کوهنوردان نه راه پس داشتند و نه پیش، برای همین از هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد درخواست کمک کردند. به محض اعلام درخواست کمک از سوی کوهنوردان، تیم چهار نفره امداد و نجات هلال‌احمر استان برای کمک‌رسانی در ارتفاعات دنا مستقر شدند و پس از مدتی درگیری با کولاک و برف، در نهایت ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز (شنبه) به تیم کوهنوردان گرفتار در برف سنگین ملحق شدند.
سعادت رهیده، امدادگر و سرپرست امدادگران اعزامی به ماجرای کوهنوردان شیرازی است که به دنا صعود کرده بودند. او در مورد این حادثه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «ساعت سه بعدازظهر روز جمعه 21 آبان بود که به ما اعلام کردند تیم هفت نفره‌ای به قله «کل خرمن» سی‌سخت صعود کرده‌اند، اما در مسیر بازگشت و به‌دلیل بارندگی و بوران شدید دچار مشکل شده‌اند. یک ساعت بعد حرکت کردیم، اما پس از مدتی متوجه شدیم شرایط جوی خوب نیست و برای همین وسط راه کمپ زدیم و شب همان‌جا ماندیم. هوا کمی که بهتر شد، دوباره حرکت کردیم و از مسیری رفتیم که می‌دانستیم تیم هفت نفره از همان مسیر می‌آیند. ساعت حوالی 7 و 30 دقیقه صبح بود که به کوهنوردان رسیدیم. آنها شامل دو زن و پنج مرد بودند که از شیراز آمده بودند و شرایط عمومی خوبی داشتند. آنها پس از صعود دچار مشکل شده بودند، اما با یک تصمیم عاقلانه و رفتار حرفه‌ای، به جای حرکت دوباره در آن شرایط نامساعد، در محل خود مانده و پس از زدن کمپ منتظر کمک مانده بودند. آنها را همراهی کردیم و ساعت 3 از ما جدا شدند و به شهر خودشان برگشتند.»
ادامه حوادث کوهنوردی در روز شنبه
در حالی که انتظار می‌رفت دست‌کم روز شنبه 22آبان و آغاز هفته با ملایمت آغاز شود، اما باز هم با وقوع حوادث کوهنوردی همراه بود و در آن یک شهروند تهرانی در ارتفاعات شیرپلا دچار سانحه شد. دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر از اعزام یک فروند بالگرد به ارتفاعات تهران برای نجات جان کوهنورد تهرانی خبر داد وگفت: «این کوهنورد به‌دلیل مصدومیت قادر به بازگشت به پایین ارتفاعات نبود و با استفاده از بالگرد هلال‌احمر به مرکز درمانی منتقل شد. در حالی‌که انجام اقدامات درمانی روی این کوهنورد تهرانی در حال انجام بود، این بار از ایستگاه پنج توچال خبر رسید یک کوهنورد دیگر نیز مفقود شده که به گفته همتی، جست‌وجوهای هوایی برای نجات او آغاز شده است. هنوز فصل زمستان از راه نرسیده است که تنها در دو روز، امدادگران با 55 حادثه کوهنوردی مواجه شده‌اند. حوادثی که اگر شهروندان و کوهنوردان به توصیه‌های سازمان‌های متولی و دستگاه‌های مربوطه توجه می‌کردند، هرگز گرفتار آن نمی‌شدند.