کوتاه‌تر از گزارش

کوتاه‌تر از گزارش

آنفلوآنزا  برمی‌گردد؟
 «شیوع ویروس کرونا کنترل بسیاری از بیماری‎ها را در جهان غیرممکن کرده است.» این نه حرف ما که حرف رئیس اداره بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت و درمان است. او در نشست خبری دیروز خود از‌ تاثیرات کرونا بر افزایش بسیاری از بیماری‎ها گفت و توضیح داد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، کنترل و مدیریت بیماری‎هایی از جمله سل و اچ‏آی‏وی به کندی انجام می‏گیرد. به‌جز این دو بیماری عفونی اما خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فصلی هم جدی است. هرچند که آمار ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در کشور اندک است، اما سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش آمار ابتلا به این بیماری هشدار داده است.
حدود دو سالی می‏شود که ویروس کرونا در کشور شایع شده و ابتلا به بسیاری از بیماری‎ها هم متاثر از افزایش توجه‎ها به بیماری کرونا، روند صعودی پیدا کرده است. محمدمهدی گویا، رئیس اداره بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت و درمان در این باره به جام‌جم گفت که در مدت‌زمان شیوع ویروس کرونا بیماریابی بسیاری از بیماری‎ها مانند سل و اچ‏آی‎وی دچار اختلال شده است. او توضیح داد که بسیاری از نیروهای کادر درمان تمام توان‌شان را برای بیماریابی کرونا گذاشته‌اند و کمبود نیرو باعث شده که اجرای بسیاری از برنامه‏هایی که برای ریشه‎کن شدن بیماری‎های سل و اچ‎آی‎وی درنظر گرفته شده بود، به تاخیر بیفتد.
او توضیح داد که ابتلای یک نفر به بیماری سل می‎تواند مهم باشد، چراکه در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، بیماری قابل درمان نخواهد بود.
به نظر رئیس اداره بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت و درمان بیماری‏های عفونی دیگری مانند اچ‏آی‏وی و آنفلوآنزای فصلی نیز که قابل پیشگیری هستند، در صورتی که به‌موقع درمان نشوند، عواقب خطرناکی را برای نظام سلامت به همراه خواهد داشت.
 پیش‎بینی افزایش آنفلوآنزا
 سال گذشته ‌که کرونا جهان را دربر گرفته بود، تعداد افرادی که به ویروس فصلی آنفلوآنزا مبتلا شده بودند، قابل توجه نبود. گویا تاکید کرد که امسال نیز تاکنون تعداد اندکی مبتلا به آنفلوآنزا ‌در کشور شناسایی شده است.
در نگاه اول شاید این اتفاق خوشایند باشد، اما رئیس اداره بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت و درمان به نکته دیگری هم اشاره کرد: «سال گذشته تعداد افراد مبتلا به ویروس آنفلوآنزا اندک بود، اما براساس پیش‎بینی سازمان جهانی بهداشت، چون پارسال تعداد افراد اندکی نسبت به ویروس آنفلوآنزا ایمن شده‌اند، بنابراین امسال ممکن است آمار افراد مبتلا به این ویروس افزایش پیدا کند.» این درحالی است که به گفته گویا ابتلا به بیماری آنفلوآنزا به‌دقت در کشور رصد می‎شود و در صورت ‌افزایش ابتلا در این‌خصوص اطلاع‏رسانی خواهد شد.
 تزریق 90درصدی دوز اول
براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز روابط‏عمومی و اطلاع‏رسانی وزارت بهداشت و درمان دیروز 22 آبان‏ حدود 621 هزار و 154 دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. این عدد به نظر اندک می‏آید، زمانی که بدانیم فقط حدود 65 هزار نفر در این مدت دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند. با این وجود اما گویا از آمار تزریق دوز اول واکسن کرونا ناراضی نیست. او توضیح داد: «تزریق دوز اول واکسن کرونا با پوشش بیش از ۹۰ درصد در کشور همراه بوده و زمانی که پوشش از 90 درصد فراتر برود، مراجعه برای تزریق دوز اول کم می‎شود.»
با این وجود این مقام مسوول از برنامه‌هایی گفت که قرار است افراد را به تزریق واکسن تشویق کند. به گفته گویا‌ واکسیناسیون سیار در مناطقی که آمار تزریق واکسن مناسب نیست، در دستور کار قرار گرفته است.  به گفته این متخصص عفونی تزریق واکسن نوبت سوم برای افراد بالای 60 سالی که از مدت‌زمان تزریق دوز دوم واکسن‎شان بیش از چهار ماه می‎گذرد، ضروری است. با اتمام تزریق دوز سوم به گروه سنی بالای 60 سال اما سایر گروه‌های‎ سنی نیز باید برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.