تغییرات سیستم‌ایمنی با تغییر فصل در مبتلایان به آسم

تغییرات سیستم‌ایمنی با تغییر فصل در مبتلایان به آسم

سیستم‌ایمنی به‌عنوان اصلی‌ترین محافظ بدن در برابر حملات انواع میکروب‌ها و مواد زیان‌آور نه‌تنها می‌تواند با عوامل آسیب‌رسان مقابله کند بلکه باعث بهبود بافت‌های آسیب‌دیده شده و ترمیم اندام‌ها را بهبود بخشد. همچنین در عملکرد صحیح اکثر بافت‌ها و سلول‌های بدن نقش کلیدی داشته و بسیاری از اعمال و رفتارهای بافتی را کنترل می‌کند. در موارد درست عمل‌نکردن سیستم‌ایمنی باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی می‌شود که بیماری خودایمنی، بیماری‌های نقص ایمنی، انواع آلرژی‌ها و حساسیت‌ها جزو این موارد است.
آسم ازجمله بیماری مهم ریوی است که عمده علت آن واکنش‌های آلرژیک و حساسیت است که سیستم‌ایمنی نقشی کلیدی در این زمینه بر عهده دارد. هم در بحث حساسیت‌ها و هم در بحث التهاب مجاری هوایی که از اصلی‌ترین عوامل مشکل‌ساز در بیماری آسم است، مربوط به سیستم‌ایمنی فرد می‌شود.
با تغییر فصول(از فصل‌گرم به سرد یا برعکس) و نیز با تغییر طول روشنایی روز، سیستم‌ایمنی دستخوش یک‌سری تغییرات‌شده که این تغییرات در کوتاه‌مدت احتمال دارد بر وضعیت بیماری‌های مرتبط ازجمله آسم اثرگذار باشد. این اثرات و تغییرات اگر درست مدیریت شود در طول زمان بهبود پیداکرده و مشکل جدی را برای فرد به وجود نمی‌آورند پس بهتر است تغییرات اندک وضعیت فرد بیمار در این‌گونه موارد مدنظر قرار گیرد و با مشورت پزشک مربوط شیوه‌های درمانی فرد به‌دقت موردتوجه قرارگرفته و دستورات پزشک به‌درستی اجرا شود.
همچنین توصیه می‌شود از ایجاد استرس و نگرانی در فرد بیمار جلوگیری شود و با ایجاد آرامش در بیمار و اطمینان به پزشک مربوط‌، تغییرات شرایط فرد بیمار مدیریت شود. همچنین با توجه به تغذیه سالم، پرهیز از قرارگرفتن در معرض هوای سرد و آلوده، همراه‌داشتن اسپری‌های ضدآسم، فعالیت بدنی مناسب و مصرف میوه و سبزیجات تازه(غیرآلرژی‌زا) باعث بهبود شرایط بیمار می‌شود.