حل مسائل اقتصادی، جز از طریق فرهنگ امکان ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار عنوان کرد

حل مسائل اقتصادی، جز از طریق فرهنگ امکان ندارد

تجلیل از کتابخانه‌های برتر نهادی و کتابداران برگزیده، معرفی کتابخانه‌های مشارکتی و صفحات مجازی  برگزیده و قدردانی از آنها، تقدیر از انجمن‌ها و خیرین برگزیده حوزه کتاب، معرفی خدمتگزاران، صفحات مجازی کتابخانه‌های نهادی و کتابخوانان برگزیده و تجلیل از آنها و اجرای استندآپ کمدی از سوی میثم درویشان‌پور از جمله بخش‌های مختلف مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بود

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، روز گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد.
چند سخنرانی با محوریت و موضوعیت کتاب و کتابخوانی و مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه و تجلیل از جمعی از کتابداران و فعالان کتاب در سراسر کشور، مهم‌ترین بخش‌های مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بود.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، محمد‌مهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بعد از تبریک آغاز هفته کتاب به همه فعالان این عرصه، رویکرد دولت مردمی را نسبت به موضوع فرهنگ را کاملا ایجابی دانست و گفت: دولت جدید تمام هم و غم و تلاش خود را به کار گرفته است تا به نهضت تولید فرهنگی دامن بزند. این نهضت تولید فرهنگی، در حوزه کتاب، در حوزه نشر، در حوزه رسانه‌ها، در حوزه هنرهای نمایشی، در حوزه موسیقی اصیل ایرانی و در همه بخش‌های فرهنگ و هنر، اجزا و اضلاعی دارد که باید توامان در یک فرآیند منطقی و هم‌افزا کار کنند تا منجر به هدفگذاری موردنظر شود. این اجزا چطور باید کار کنند؟ ما در حوزه سیاستگذاری، مدیریت و نظارت، باید فضای کار فرهنگی را در کشور ایجاد کنیم. فضا و گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور، باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود که این با یک کار جمعی و همه جانبه اتفاق می‌افتد. قبول دارم امروز مساله مهم کشور، معیشت و موضوع اقتصاد است، اما همه باید به این مساله اذعان کنیم که حل مسائل معیشتی و اقتصادی، جز از طریق حوزه فرهنگ امکان ندارد.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حکم رهبر انقلاب درباره اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حکمی که رهبر عزیز و فرزانه انقلاب برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر فرمودند، به صراحت معظم له به این نکته اشاره کردند که موضوع فرهنگسازی و فرهنگ عمومی نه به عنوان یک کار تزئینی و حاشیه‌ای بلکه به عنوان متن و اصل کار است، چون انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ما برپایه آموزه‌های فرهنگی است. در یک نظام فرهنگ‌پایه باید مسائل فرهنگی در اولویت باشد. حضور رئیس جمهور انقلابی و اندیشمند در راس حوزه اجرایی، این فرصت را پدید آورده است ما از این همنشینی و بلکه اولویت حوزه فرهنگ در اقتصاد با صراحت صحبت کنیم.

اسماعیلی برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف را بر چند اساس استوار دانست و افزود: ما الان در حوزه کتاب و حوزه نشر با مساله‌ای به نام کاغذ مواجه هستیم. به هرحال از بنده در چنین جمعی (فعالان حوزه کتاب) توقع می‌رود درباره مهم‌ترین مساله و مشکل حوزه کتاب و نشر صحبت کنم. واقعا کاغذ مساله اول ماست. برنامه‌ریزی اصلی ما این است که ما بتوانیم در حوزه کاغذ در یک دورنمای نزدیک و در یک سال و نیم و یا دو سال به نقطه‌ای مطلوب برسیم. سیاستگذاری و هدفگذاری ما این است که بتوانیم حداقل در حوزه کاغذ کتاب به این خودکفایی برسیم. با همین ظرفیت‌هایی که امروز در اختیار داریم، مطمئنیم که با یک مدیریت قوی و هماهنگی خوب بین وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توانیم این مشکل را در یک بازه دوساله با یک شیوه مقبول حل کنیم. در برنامه‌هایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم، شعار «ملی شدن صنعت نشر» و خودکفایی در این بخش را درنظر گرفتم. این بحث را به عنوان تکلیف خودم می‌دانم، چون اگر این کار را انجام ندهیم و کاغذ همینطور به نرخ پرتلاطم ارز وابسته باشد، با کتاب گران مواجه خواهیم بود که در سبد کالای مردم قرار نمی‌گیرد. ما با موضوع ملی شدن صنعت نشر هم به دنبال خودکفایی در بخشی از حوزه صنایع خود هستیم و هم به دنبال این هستیم که فضای خرید کتاب و کتابخوانی را برای جامعه تسهیل کنیم.
 توجه به نهضت کتابخوانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدم و هدف بعدی در این زمینه را کتابخوان شدن مردم دانست و گفت: از کتابداران عزیز تشکری ویژه می‌کنم. این جلسات بسیار خوبی که در کتابخانه های کوچک کشور برگزار می‌شود، نقش مهمی در جلب مردم به کتاب و کتابخوانی دارد. مدتی قبل به رونمایی یک کتاب در منطقه 20 تهران رفتم که در آن فقط یک کتابدار و دو نیروی زحمتکش فعالیت می‌کردند. چنین افرادی عناصر اصلی فرهنگی ما هستند. من از آقای مختارپور تشکری ویژه می‌کنم که نگاه عمیقی به حل مسائل این عزیزان دارد. کتابداران و کتابخانه ها جریانسازان اصلی فرهنگی ما هستند. این میزان کتابخانه‌های موجود و این میزان فعال حوزه کتابداری، نیروهای اصلی فرهنگی در صف ما هستند. ما که در مناصب و حوزه‌های مدیریتی قرار داریم چنین ارتباط مستقیمی (با مردم) که نداریم، کتابداران این ارتباط مستقیم را دارند. ما باید تلاش کنیم از طریق این عزیزان، به تعبیر رهبری «نهضت کتابخوانی» را هم فراهم کنیم. به هرحال من به عنوان یک مقام مسؤول در حوزه فرهنگ کشور، وقتی نگاه می‌کنم، خدا را شکر در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری، وضعیت کتاب را نسبتا خوب ارزیابی می‌کنم و این خوب محصول کار بسیار مجاهدانه‌ای است که دوستان و همکاران زحمتکش ما در صفِ کار از خود بروز می دهند و من از آنها تقدیر و تشکر می‌کنم. بحث تسهیل کار و حمایت و نظارت برعهده ما و بحث ترویج فضای کتابخوانی و کتابخوان شدن مردم به عهده کارهای فرهنگی و رسانه‌ای به ویژه کتابداران عزیز ماست که در صف کار زحمت می‌کشند. کاری که در کتابخانه‌های عمومی ما صورت گرفته، یک کیفی‌سازی خدمات است. اخیرا توفیق داشتم همراه آقای مختارپور از چند کتابخانه در تهران و خارج از تهران از جمله در سنندج بازدید کنم. در این بازدیدها و گزارش‌ها و مستندات رسیده، یک ارتقای کیفی به چشم می‌خورد. شاید رشد 18 یا 20 درصدی در هشت سال یک رشد معمولی تلقی شود، اما مهمتر از آن، کیفی‌سازی فعالیت‌هاست که این هم جای تقدیر دارد. تلاشمان این است با همه مشکلات و ناتوانی‌هایی که داریم، مشکل عزیزانمان در حوزه فرهنگ و کتاب را تا حد امکان برطرف کنیم. از نیروهای عزیز فرهنگی که ترویج امر مقدس کتابخوانی را به عهده دارند، خواهش می کنم به همین نهضت پردامنه ادامه دهند. ما هم در خدمت آنها هستیم و انشاءا... در دولت مردمی، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری رخ خواهد داد.
 وظیفه همه دستگاه‌ها
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فقط وظیفه نهاد کتابخانه‌ها یا دستگاه‌هایی که ارتباط مستقیم با فرهنگ دارند نیست، بلکه وظیفه همه دستگاه‌هاست. کتاب‌خوانی به ارتقای فرهنگ عمومی می‌انجامد چون رسالت همه‌ اجزای حاکمیت است؛ پس وظیفه‌ای همگانی است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با تقدیر از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران گفت: کار شما بسیار بزرگ است، اما گاهی اوقات موانع و محدودیت‌ها و کاستی‌ها باعث می‌شود کار شما کمتر دیده شود. این به آن معنا نیست که شما به چشم نمی‌آیید، بلکه کار شما بسیار بزرگ است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در مجموعه اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند.
 تحمل مشکلات و تنگناها
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: کتابداران در طول بیش از یک‌سال و هشت‌ماهی که از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد با تحمل مشکلات و تنگناهای ناشی از محدودیت در ارائۀ خدمات کتابخانه‌ای، به شکل‌های مختلف خصوصا با ترویج کتاب و کتابخوانی و برگزاری محافل قرآنی و ادبی و آیینی و جلسات نقد و بررسی در فضای مجازی، و نیز ارسال کتاب برای اعضاء، چراغ کتابخانه‌ها و کتابخوانی را روشن نگاه داشتند.
 فعالیت‌های ترویجی
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این مراسم گفت: امروز اگر کتابخانه‌ها و کتابداران نبودند همه مخاطرات تولید، عرضه و پخش کتاب سر جای خود بود، اما فعالیت‌های ترویجی صورت گرفته به خصوص در سال‌های اخیر توانسته گام بلندی را در دسترس قرار دادن کتاب به آحاد مختلف جامعه بردارد.