نجات از باتلاق

کویرنوردان گرفتار در بیابان‌های خارتوران پس از 40 ساعت پیدا شدند

نجات از باتلاق

30کویرنورد که در بیابان‌های خارتوران در باتلاق گرفتار شده بودند، پس از 40ساعت جست‌وجو نجات پیدا کردند.وقتی بازگشت آنها به خانه طولانی شد، خانواده شان به ماجرا مشکوک شده و با اطلاع آنها جست‌وجوی هوایی در منطقه آغاز شد و امدادگران هلال احمر و اورژانس پس از جست‌وجو در منطقه آنها را در سه نقطه کویر پیدا کرده و نجات دادند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، روز پنجشنبه گذشته ۳۰ مرد به قصد کویرنوردی با 10دستگاه خودروی آفرود راهی کویر منطقه خارتوران شدند اما عصر روز جمعه به دلیل بارندگی در منطقه‌ای باتلاقی در کویر زمینگیر شده و امکان ادامه مسیر را نداشتند.
آنها قصد داشتند درخواست کمک کنند اما در نقطه‌ای گرفتار شده بودند که امکان تماس برایشان مقدور نبود.
به دلیل این‌که انتظار می‌رفت روز شنبه این نفرات به مقصد برسند اما تاخیر آنها در برگشت به خانه باعث شد، خانواده‌هایشان نگران شده و در تماس با تیم‌های امدادی برای یافتن آنها درخواست کمک کنند.
به گفته فرماندار ویژه شاهرود، شامگاه شنبه نشست اضطراری برای یافتن گمشدگان برگزار و راه‌های جست‌وجوی هوایی و زمینی بررسی شد و با توجه به این‌که امکان پرواز بالگرد در شب فراهم نبود، عملیات جست‌وجوی هوایی روز بعد انجام شد.
علی عامریان، سرپرست هلال‌احمر شهرستان شاهرود استان سمنان درباره عملیات جست‌وجو به جام‌جم گفت: پس از اطلاع ماجرا به هلال‌احمر عملیات جست‌وجو را آغاز کرده و پس از صحبت با یکی از دوستان آنها متوجه شدیم، کویرنوردان قرار بود روز جمعه از منطقه اسب‌کشان وارد بیارجمند در جنوب شرقی شهرستان شاهرود شوند. خودروهای این افراد در ۴۵کیلومتری روستای احمدآباد بخش بیارجمند شاهرود در باتلاق گرفتار و برنامه‌های آنان دچار اختلال شد و نتوانستند ادامه مسیر دهند. برای یافتن کویرنوردان، بالگرد امداد چهاربار به پرواز در آمد تا این‌که سرانجام محل گرفتار شدن این گروه را در ۴۰کیلومتری روستای زمان‌آباد یافتند. وقتی به آنها رسیدند معلوم شد 26نفر هستند. اما از چهارنفر دیگر خبری نبود. به آنها پتو و آذوقه رساندیم.
وی خاطر نشان کرد: در گفت‌وگو با این افراد معلوم شد چهارنفر دیگر، قبل از این‌که نیروهای امدادی آنها را پیدا کنند  برای آوردن کمک راهی روستا شده اما بازنگشتند.
دوشنبه از طریق اورژانس مطلع شدیم دو نفر از چهارگمشده با اورژانس جاده‌ای ارتباط برقرار کردند و اطلاع دادند که زنده‌اند. اما جای آنها دقیق مشخص نبود و نیروهای امدادی در تلاش برای یافتن آنها بودند که مشخص شد، این دو در مسیر مرزی بین استان‌های سمنان و خراسان رضوی هستند و حوالی روستای تلخاب در دهانه لاخو شناسایی شدند. آن دو ساعت
 9و 51 دقیقه صبح دوشنبه پیدا شدند. تلاش‌ها ادامه داشت تا این‌که دو عضو دیگر این گروه هم ظهر دوشنبه پیدا و 30 کویرنورد سلامت از منطقه خارج شدند.