آسپرین درمانی گیاهان

آسپرین درمانی گیاهان


نتایج بعضی تحقیقات نشان داده قرص آسپرین می‌تواند برای رشد گیاه موثر باشد. در ادامه چهار فایده این قرص برای گل‌ها را بررسی کرده ایم.
 افزایش رشد و عملکرد محصول گیاه:‌ در یک تحقیق دانشگاهی کشاورزان چهار عدد قرص آسپرین را در آب حل کردند. بعد این محلول را در طول فصل رشد (بهار و تابستان) هر سه هفته یک بار روی شاخ و برگ گیاهان و سبزیجات اسپری کردند. در فصل برداشت دیدند گیاهانی که به آنها آسپرین داده شده بود سریع‌تر از دیگر گیاهان رشد کردند و محصول بیشتری دادند.
 در این تحقیق ثابت شد بعد از استفاده از آسپرین ویتامین C موجود در گیاه افزایش پیدا کرد. و به همین دلیل نتیجه گرفتند آسپرین در رشد گیاه چند اثر هم‌افزایانه دارد.
 توانایی مقابله با بیماری‌های قارچی: ورتیسیلیوم و پژمردگی فوزاریومی دو نوع از شایع‌ترین بیماری قارچی هستند که در خاک‌های زیادی وجود دارند. در صورت توسعه این قارچ‌ها می‌توانند ظرف چند روز تمام محصولات را نابود کنند. تحقیقات نشان داده استفاده از اسپری محلول آسپرین می‌تواند از انتشار بیماری روی گیاهان دیگر جلوگیری کند.گیاهان به طور طبیعی مقدار کمی اسید سالسیلیک تولید می‌کنند، به خصوص مواقعی که تحت استرس وتنش هستند. اسید سالسیلیک کمک می‌کند گیاه در برابر حمله‌های میکروبی، خشکسالی و حتی حمله آفات مقاوم شود. اسید سالسیلیک ماده فعال کننده قرص آسپرین است، وقتی که محلول آسپرین را روی گیاه اسپری می‌کنید، مقدار آن در گیاه افزایش می‌یابد و سیستم ایمنی گیاه تقویت می‌شود. در نتیجه گیاه از حمله بیماری‌های خاکزاد، باکتری‌ها و قارچ‌ها در امان می‌ماند. برای حفاظت از گیاهان‌تان می‌توانید قرص آسپرین را در آب مقطر حل کنید و روی آنها اسپری کنید. این روش محافظت از گیاه، به خصوص در گیاهانی مثل سیب‌زمینی و گوجه فرنگی موثر است.
 افزایش عمرماندگاری گل و گیاهان شاخه بریده: اگر به دنبال راهی هستید که گل و گیاهان شاخه بریده‌تان مثل رز، نرگس، میخک، داوودی و... بیشتر زنده و شاداب بمانند مقداری آسپرین به آب گلدان اضافه کنید.
 موفقیت در قلمه‌گیری: یک عدد قرص آسپرین را در یک فنجان آب حل کنید. انتهای بریده شده قلمه‌ها را برای چند ساعت درون فنجان بگذارید و بعد آنها را بکارید. نتیجه چشمگیر و شگفت‌انگیز است.
شاید شنیده باشید که برای افزایش سرعت ریشه‌دهی گیاهان می‌توان از شاخه درخت بید استفاده کرد یعنی این شاخه را درون آب در کنار قلمه‌ها گذاشت تا سرعت رشد قلمه‌ها بیشتر شود.
دلیل این کار این است که که این گیاه هورمون‌های رشد آزاد می‌کند. شما به جای بید می‌توانید از قرص آسپرین استفاده کنید. آسپرین هم مثل هورمون رشد عمل می‌کند.