تشویق اعضای خانواده به واکسیناسیون

تشویق اعضای خانواده به واکسیناسیون


 حدود 50درصد از مردم کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‎اند و هر دو دوز واکسن خود را تزریق کرده‎اند با وجود این اما حدود 22 تا 23درصد از ایرانی‎ها تمایلی به تزریق واکسن ندارند. این عدد می‎تواند عدد بزرگی باشد زمانی که بدانیم برای مدیریت ویروس کرونا لازم است حداقل 70 تا 80درصد شهروندان واکسن تزریق کنند؛ بنابراین برای ترغیب شهروندان به تزریق واکسن لازم است راهکارهایی به کار گرفته شود. برنامه‎ریزی برای ترغیب واکسیناسیون نه از طرف دولت که از طرف خانواده اما موثرتر است. در ادامه با کمک مهری موسوی، مشاور خانواده راهکارهایی برای مجاب کردن نوجوانان و سالمندان ارائه داده‏ایم. نوجوانان: درست است که حدود 74درصد از دانش‏آموزان 12 تا 18 سال واکسن تزریق کرده‎اند. با وجود این اما 26درصد از جامعه دانش‏آموزان هنوز واکسن تزریق نکرده‎اند و شما به‌عنوان والدین می‎توانید آنها را مجاب به تزریق واکسن کنید. اجباری در کار نیست. می‌توانید از راه‎های تشویقی استفاده کنید. می‎‏توانید به او بگویید بعد از تزریق واکسن به او هدیه می‎‏دهید. لازم نیست که هدیه گران‏قیمت باشد. می‎توانید او را به سینما ببرید یا نه به او دوچرخه‏ای که مدت‎ها در آرزوی آن است، هدیه دهید. علم بهترین دلایل را برای تزریق واکسن ارائه داده است. جدیدترین مقالات علمی از کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پس از تزریق واکسن می‏گوید. بنابراین خواندن مقالات علمی یکی از راه‎های مناسب برای تشویق به تزریق واکسن کروناست. مقالات بی‌شماری درباره پیامدهای خوب و بد تزریق واکسن چاپ شده است. عمده مقالات علمی اما از اثرات مثبت واکسیناسیون می‎گوید و شما می‎توانید این راهکار را هم برای فرزندان‌تان و هم پدر و مادری که تمایلی به تزریق واکسن ندارند به کار بگیرید. از دوستان فرزندتان افرادی که واکسن تزریق کرده‎‏اند بخواهید درباره واکسیناسیون با فرزندتان صحبت کنند. نوجوانان حرف هم را بهتر می‎فهمند و بهتر می‌توانند همدیگر را مجاب به انجام کاری کنند.
میانسالان و سالمندان: 25 درصد از افراد بالای 50 سال واکسن تزریق نکرده‎اند. افرادی که در گروه خطر قرار دارند و بسیاری از کارشناسان بر تزریق واکسن این گروه تاکید دارند. بنابراین شما به‌عنوان عضوی از خانواده باید آنها را مجاب به تزریق واکسن کنید.
سن بالای 50 سال سن حساسی است. سنی که شما نمی‎توانید با نصیحت یا قهر فرد سالمند را به انجام کاری مجبور کنید. بنابراین بهترین راهکار برای مجاب‌کردن آنها به کار بردن کلمات مناسب، احترام‎آمیز و توجیه‎کننده است. از دیگر اعضای خانواده کمک بگیرید. از عضوی که سالمند خانواده از او بیشتر حرف‏شنوی دارد، بخواهید که با او صحبت کند. معمولان افراد سالمند به کلمه مرگ حساسند. شاید به همین دلیل است که بیشتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند. به آنها توضیح دهید که اگر واکسن تزریق نکند ممکن است سلامت خود یا اعضای خانواده‌شان به خطر بیفتد. لازم نیست او را نگران یا مضطرب کنید اما برای او توضیح دهید که تزریق واکسن یکی از راه‎هایی است که از او و دیگر اعضای خانواده در برابر بیماری مراقبت می‎کند. ‌