رمزگشایی از آلومینیوم موجود در واکسن کرونا

رمزگشایی از آلومینیوم موجود در واکسن کرونا

 با شروع عالمگیری ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌های دارویی اقدام به تولید واکسن کرونا کرده و با برندهای مختلف وارد بازار شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. بسیاری از کشورها اقدام به واکسیناسیون عمومی علیه این بیماری کرده و از جمله ایران که با تلاش‌های شبانه روزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی مقابله با کرونا و کادر درمان سعی در مهار این بیماری دارند. واکسیناسیون عمومی در ایران نیز جمعیت چشمگیری را تحت پوشش قرار داده است. در این میان برخی پویش‌ها نظراتی را در جهت استفاده ‌نکردن از واکسن ارائه  و دلایلی را برای نزدن واکسن اجباری مطرح می‌کنند.
یکی از دلایل ارائه شده برای مخالفت با واکسیناسیون، وجود آلومینیوم در واکسن عنوان می‌شود. این در حالی است که برای افزایش کارآمدی هر نوع واکسن تولید شده برای هر نوع بیماری، از ماده‌ای به نام یاور (ادجوانت) استفاده می‌شود که حاوی ترکیبات آلومینیوم است. وجود ماده یاور باعث افزایش کارایی واکسن و افزایش اثربخشی آن می‌شود. لذا ادجوانت جزء جدایی‌ناپذیر واکسن بوده و در اکثر واکسن‌هایی که سال‌ها تا امروز مورد استفاده قرار گرفته، وجود داشته است. از این رو اول، وجود آلومینیوم در واکسن‌ها مختص واکسن کرونا نیست، دوم، مقدار آن بسیار ناچیز و بر اساس شیوه‌های استاندارد واکسن‌سازی بوده و اثرات تجمعی خاصی در بدن ندارد. سوم، به شکل ترکیب آلومینیوم بوده و نه فلز خالص و چهارم این‌که در طول روز و در افراد مختلف میزان آلومینیوم ورودی به بدن از طرق مختلف بسیار بیشتر از مقدار موجود در واکسن است که فقط دوبار (با واکسیناسیون) وارد بدن می‌شود. به عنوان مثال، شربت آلومینیوم ام‌جی مورد استفاده در افرادی که مشکل معده و گوارشی دارند، حاوی مقدار بسیار بالایی از آلومینیوم و منیزیم بوده و جزء اصلی شربت مذکور است و افراد بدون واهمه از آلومینیوم آن را مصرف می‌کنند.

درنتیجه بحث آلومینیوم در واکسن مسأله حادی نیست که مشکلات خاصی در پی داشته باشد و در این میان نیز برای بیماران مبتلا به آسم نیز مشکلی از بابت آلومینیوم موجود در واکسن گزارش نشده است و این افراد می‌توانند با مشورت پزشک مربوط واکسن کرونا یا سایر واکسن‌ها را دریافت کنند.