تموم شد؟  خیلی تاثیرگذار بود!

دربی 97 استقلال و پرسپولیس، عصر سرد پاییزی را با کسالت به شب رساند

تموم شد؟ خیلی تاثیرگذار بود!

بدون گل. بدون موقعیت مسلم گل. دربی 97 پایتخت احتمالا می‌رود جزو آن دسته شهرآوردهایی که خیلی زود از خاطر هواداران پاک می‌شود. این بازی به لحاظ بار فنی هیچ چیز نداشت و آنچه به چشم آمد، فقط ترس از نباختن بود. هم استقلال و هم پرسپولیس یک بازی سرشار از احتیاط را به نمایش گذاشتند، با تعداد زیادی پاس غیر مؤثر که نتیجه‌اش شد خلق کمترین کار ترکیبی در زمین هر دو تیم. دربی97 به دل میلیون‌ها بیننده تلویزیونی ننشست و سزاوار تساوی بدون گل بود،گرچه همین تساوی خیلی‌ها را راضی کرد. دیروز نه استقلال می‌خواست بازنده باشد و نه پرسپولیس و این تنها هدف اولویت‌دار کادر فنی دو تیم و مدیریت دو باشگاه بود. به‌ویژه که خبر شکست سنگین سپاهان به گوش هر دو تیم رسیده بود و سرخابی‌ها می‌دانستند با همین تساوی هم یک امتیاز به صدر جدول نزدیک‌تر خواهند شد. این دربی را خیلی زود فراموش خواهیم کرد، مگر بحث‌های مربوط به داوری آن که احتمالا تا هفته‌ها سوژه هواداران استقلال است. آبی‌ها معتقدند موعود بنیادی فر در اواخر بازی از پنالتی مسلم آنها چشم پوشی کرده است و البته کارشناسان داوری هم نظر هواداران استقلال را تایید می‌کنند. با این حال هشتمین تساوی صفر ـــ صفر استقلال ـــ پرسپولیس در این 10 سال اخیر و بیست و دومین بازی بدون گل دو تیم در تاریخچه رقابت‌های شهرآورد پایتخت را ثبت می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا دربی 98 از راه برسد.

تورج حق‌وردی: داور در  20دقیقه آخر تمرکز نداشت
پنالتی استقلال سوخت


 تورج حق‌وردی، داور سابق لیگ برتر که تجربه قضاوت در شهرآورد را دارد، به بررسی عملکرد موعود بنیادی‌فر، داور شهرآورد پرداخت. او در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم تمام صحنه‌های مشکوک بازی را بررسی کرد:

دقیقه 14: اعلام آفساید مهاجم استقلال به‌درستی اعلام شد؛ بنابراین اعتراض فرهاد مجیدی سرمربی استقلال درست نبود.
دقیقه 24: داور به‌درستی به کمال کامیابی‌نیا به خاطر تکل بی‌پروایش کارت زرد نشان داد.
دقیقه 62: خطایی که داور از مهدی ترابی روی بازیکن استقلال گرفت، اصلا خطا نبود. بنابراین دادن اخطار به این بازیکن هم اشتباه بود.
دقیقه 68: اخطار داور به بازیکن شماره 11استقلال به خاطر تکل خشن صحیح بود.
دقیقه 70: روی امید عالیشاه، کاپیتان پرسپولیس خطایی صورت نگرفت و او به خاطر اعتراضش کارت گرفت که کاملا درست بود. به نظرم داور به‌درستی خطای ترابی را روی سیاوش یزدانی اعلام کرد.
دقیقه 76: اخطار به رضاوند به خاطر تکل خشن صحیح بود.
دقیقه 86: مدافع پرسپولیس روی ژستد، مهاجم استقلال خطا کرد و باعث سرنگونی این بازیکن در محوطه جریمه شد که پنالتی بود. منتهی داور با این‌که جاگیری خوبی داشت صحنه را درست ندید و پنالتی استقلال سوخت. این‌که کمک اول باید خطا را می‌گرفت درست نیست چراکه بازیکن در زاویه دید داور وسط قرار داشت نه کمک داور.
دقیقه 90: توپ به پای سعید آقایی خورد و به اوت رفت و این بازیکن به غلط اعتراض کرد که کارت زردش کاملا بجا و درست بود.
دقیقه 94: اخطار به مرادمند به خاطر تکل خشن کاملا درست بود.
تورج حق‌وردی در توضیح عملکرد موعود بنیادی‌فرد در این مسابقه گفت: تا دقیقه 70 داور قضاوت بسیار خوبی داشت، ولی در 20دقیقه آخر تمرکز او به هم ریخت و در صحنه‌ای سرنوشت‌ساز اشتباه کرد. به نظر من اشتباه موعود، اشتباه تاثیرگذار بود. به هر حال اگر پنالتی اعلام می‌شد، نتیجه بازی کلا تغییر می‌کرد.
او اضافه کرد: در نیمه اول، داور عالی سوت زد. حتی آوانتاژهای درست داد ولی در نیمه دوم دو بار توپ به او برخورد کرد که نشان می‌داد یک‌جورهایی بازی را سهل و آسان گرفته است. بنیادی‌فر فکر می‌کرد بازی تمام شده است. همه‌چیز در دستان او بود ولی همین سهل گرفتن مسابقه باعث شد در 20دقیقه آخر تمرکز لازم را نداشته باشد و چنین اشتباهی کند.
حق‌وردی درباره اعتراضات نیمکت‌ها می‌گوید: اعتراض که همیشه هست. دیروز کم بود. نسبت به بازی‌های قبلی کم بود. یکی دو صحنه داور تمرکز نداشت و در تصمیماتش متزلزل نشان داد.




همه گفتند پنالتی بود
داوران دیگری هم درباره صحنه مشکوک دقیقه 86 بازی دربی صحبت کردند که نظرات آنها را می‌خوانید:
سعید مظفری‌زاده: با این‌که توپ رد شده بود، چون بازیکن پرسپولیس با تکل خود بازیکن استقلال را زد، می‌توانست خطا باشد و داور باید پنالتی می‌گرفت.
نوید مظفری: باید به نفع تیم استقلال خطای پنالتی اعلام می‌شد.
نوذر رودنیل: خطای پنالتی به نفع استقلال باید اعلام می‌شد که داور اعلام نکرد.
محمد فنایی: بازیکن پرسپولیس بی‌احتیاطی کرد با تکل روی بازیکن خارجی استقلال رفت در حالی‌که توپ در زمین بود. داور به دلیل این‌که تمرکزش را از دست داده‌بود و جای‌گیری اشتباه داشت و روز خوبی را هم به خصوص در نیمه‌دوم نداشت، باعث شد این پنالتی را نگیرد.
محسن قهرمانی: داور پنالتی استقلال را ندید.



گل‌محمدی: می‌توانستیم برنده باشیم
یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بعد از بازی با استقلال عقیده داشت تیمش استحقاق برد دربی را داشته‌است. مهم‌ترین صحبت‌های سرمربی پرسپولیس به این ترتیب است:
بابت حاضرنشدن در نشست خبری پیش از بازی عذرخواهی می‌کنم، چون بیمار شدم و چند روزی زیر سرم بودم. ما مربی‌مان را به نشست‌خبری فرستادیم که چند خبرگزاری نشست خبری را تحریم کردند. کار آنها ناپسند بود که به باشگاه پرسپولیس بی‌احترامی کردند.
بازی جانداری بود و بیشتر جریان بازی را در اختیار داشتیم. موقعیت‌های خوبی برای زدن گل داشتیم و می‌توانستیم برنده بازی باشیم.
در دو سه صحنه، داور جریان بازی را به سمت حریف تغییر داد. در صحنه‌ای که باید بابت خطا روی امید عالیشاه به روزبه چشمی کارت زرد می‌داد، خطایی نگرفت و به من و امید عالیشاه کارت زرد داد. جریان بازی با همان صحنه عوض شد، چون در اوج فشار حملات‌مان بودیم اما دو سه تصمیم داور، جریان بازی را عوض کرد. بازی سختی برای قضاوت‌کردن بود و تیم داوری خوبی داشتیم اما در این دو سه صحنه، فشاری را که باید روی حملات روی حریف می‌گذاشتیم، از ما گرفت.



مجیدی: من از 60 متری پنالتی را دیدم!
سرمربی استقلال پس از دربی 97 در نشست خبری حاضر شد و درباره اتفاقات بازی صحبت کرد. خلاصه حرف‌های فرهاد مجیدی را در زیر می‌خوانید:
غیر از صحنه دقیقه 87 بازی صحبت دیگری ندارم. اگر فردا پیشکسوتان و رسانه‌های وطنی نمی‌گویند فرار رو به جلو، پنالتی ما دیده نشد.
بازی قبل دو پنالتی ما را نگرفتند این بازی هم یک پنالتی را.
اگر با فرهاد مجیدی مشکل دارند بگویند. هر زمان تیم من بد بازی کرده گفته‌ام تیمم خوب نیست.
نمی‌دانم داور در دو قدمی چگونه این صحنه را پنالتی نگرفت؟ من از 60 متری آن صحنه را دیدم. چگونه داور ندید؟
شما می‌گویید آن صحنه آفساید بوده اما من خودم روی خط بودم و چون تلویزیون آن صحنه را از بالا گرفته فکر می‌کنید آفساید بود. من اگر حرف بزنم می‌گویند فرار رو به جلو کرد. 6 امتیاز را داوران از استقلال گرفته‌اند. الان ما باید صدر جدول باشیم.
مسؤولان کشور جان مادرتان VAR را به فوتبال ایران بیاورید. چگونه باید حق یک تیم خورده‌شود؟ اگر به جز دقیقه 87 سوال دیگری ندارید من در خدمت‌تان هستم.




قلعه‌نویی با توپ پر آمد
هفته هشتم لیگ برتر به بهترین شکل ممکن برای گل‌گهر سیرجان و امیر قلعه‌نویی رقم خورد. ابتدا اعلام شد حکم محرومیت سرمربی این تیم تعلیق شده و قلعه‌نویی می‌تواند روی نیمکت این تیم مقابل سپاهان بنشیند. بعد هم این بازی با نتیجه 4 بر2 به نفع تیم سیرجانی به پایان رسید تا هم گل‌گهر به صدر جدول برود. قلعه‌نویی که بعد از مدت‌ها در نشست خبری تیمش حاضر شده بود، در اول صحبت‌هایش به تمجید از تیم رقیبش پرداخت و گفت باشگاه سپاهان بهترین تیم آسیاست. سرمربی گل‌گهر در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کیفیت فنی تیمش گفت: این تیم را آنالیز کردیم، نه این‌که به خاطر برد بگویم، آنها هم می‌توانستند برنده بازی باشند. ما تا جایی که توانستیم ارتباط خط هافبک و مهاجمان سپاهان را قطع کردیم، کناره‌ها را تا حدودی بستیم، به غیر از چند مورد که منجر به گل شدند، بچه‌ها همان چیزهایی را که گفته بودیم، انجام دادند. اگر پنالتی گل می‌شد شاید نتیجه برعکس می‌شد.  قلعه‌نویی در پایان، درخواستش از سازمان لیگ را این‌طور بیان کرد: از سازمان لیگ خواهش می‌کنم قرارداد همه تیم‌ها از جمله گل‌گهر را اعلام کنند. اگر شد تصویر آن قراردادها را حتی برای من قلعه‌نویی به مطبوعات بدهند که همه بدانند ما با یک بودجه معمولی این فوتبال خوب را بازی می‌کنیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.



بازیکنان بعد از دربی چه گفتند؟
بعضی از بازیکنان استقلال و پرسپولیس بعد از دربی دیروز با رسانه‌ها صحبت کردند که خلاصه‌ای از حرف‌های آنها را می‌خوانید.
 روزبه چشمی: دربی قشنگی نبود. نه ما خوب بازی کردیم، نه پرسپولیس. می‌شد پنالتی ما را بگیرند و یک بر صفر برنده شویم. اگر در دو بازی پنالتی می‌گرفتند، الان می‌توانستیم شش امتیاز بگیریم. باید داور شهامت داشته باشد و اگر پنالتی شد، بگیرد چه برای ما، چه برای آنها.
 مهدی ترابی: استقلال به نظرم فقط روی ضربات ایستگاهی برنامه داشت. آنها در جریان بازی کار خاصی انجام ندادند و تیم ما به نظرم روی یکی دو تصمیمی که آقای بنیادی‌فر اشتباه کردند باعث شد استقلال کمی پیشروی کند. داور سبک هجومی ما را گرفت.
 سیاوش یزدانی: باز هم مسائل داوری تأثیرگذار بود. در رختکن دیدم صددرصد پنالتی بود و موعود بنیادی‌فر آن را نگرفت. در یک صحنه هم ترابی باید اخراج می‌شد که روی خودم خطا کرد. وقتی کنار خط مربیان آنها آن‌طور شلوغ می‌کنند، سوت‌ها برمی‌گردد. چند بار به فرهاد مجیدی گفتم صحبت کن، سوت داور برنگردد. خیلی جالب است که پرسپولیسی‌ها می‌گویند VAR بیاورید، اگر امروز VAR بود به نظرم بازی را می‌بردیم.
 فرشاد فرجی: قبل از این‌که درباره صحنه مشکوک پنالتی حرف بزنیم، باید به آفساید اشاره کنم. قبل از آن صحنه، داور می‌توانست آفساید بگیرد. من هم برخوردی با ژستد نداشتم.
 ارسلان مطهری: من از زاویه‌ای دیدم که فکر می‌کنم خطای فرجی روی ژستد پنالتی بود. کارشناسان داوری باید این صحنه را ببینند و صحنه باید بازبینی شود.