بازی خطرناك آمریكا  در آسیای مركزی

روسیه نسبت به انتقال تكفیری‌های داعش به شمال افغانستان هشدار داد

بازی خطرناك آمریكا در آسیای مركزی

تمركز فعالیت‌های داعش در مناطق شمالی و شرقی افغانستان موجب نگرانی كشورهای روسیه، چین، ایران و تاجیكستان شده است. این درحالی است كه برخی منابع خبری می‌گویند آمریكایی‌ها در ادامه نقشه‌ای از پیش طراحی شده بقایای گروه‌های تروریستی تكفیری را از سوریه به افغانستان و از آنجا به شمال این كشور و آسیای مركزی انتقال داده‌اند. هدف از این توطئه هرچند اعلام نشده اما به وضوح بیانگر آن است كه آمریكا بازی خطرناكی را در منطقه شروع كرده است.

روز گذشته ایگوزوبوف، معاون وزیر كشور روسیه با اشاره به انتقال تعداد زیادی از تروریست‌های داعش از پاكستان به شمال افغانستان و در ادامه به تاجیكستان نسبت به این موضوع هشدار داد.به گزارش فارس، یك ماه پیش نیز وزارت دفاع افغانستان نسبت به فعال سازی اعضای یك گروه تروریستی در مرز با تاجیكستان هشدار داد‌. برخی تحلیلگران منطقه‌ای بر این باورند كه آمریكا با انتقال داعش به آسیای مركزی اهداف خطرناكی را 
در سر می‌پروراند.
 از شمال سوریه تا شمال افغانستان
 چندی پیش مقام‌های محلی ولایت جوزجان در شمال افغانستان تایید كردند كه شماری از تروریست‌های داعش كه اتباع كشورهای فرانسه و الجزایر هستند به ولسؤالی درزاب این ولایت، منتقل شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آوای افغانستان، بازمحمد داور، ولسؤال درزاب گفت كه در این ولسؤالی نیروهای وابسته به داعش در روستای بی‌بی مریم قرارگاه دارند و اكثر آنها ازبكستانی، فرانسوی، تركمنستانی، تاجیكستانی و چچنی هستند. به گفته او، اكنون حدود ۱۲ تبعه الجزایر و چهار شهروند فرانسه، شامل دو زن و دو مرد در این ولسؤالی حضور دارند. این افراد آموزگاران حرفه‌ای هستند و اكنون به ۱۵۰ كودك موضوعاتی چون حملات انتحاری را آموزش می‌دهند. وی مدعی شد افراد داعش از ملاامامان مساجد خواسته‌اند هر مسجد ۲۰ كودك را برای آموزش به آنان بسپارد.
خبرگزاری آوا در تحلیل این ماجرا نوشت: این اظهارات و ادعاهای تكان‌دهنده ولسؤال درزاب جوزجان از دید كارشناسان و صاحب نظران، خبر از وجود و وقوع توطئه‌ای بزرگ و هولناك می‌دهد؛ توطئه‌ای كه این پرسش كلیدی كه داعش چگونه راهش را از شمال سوریه به شمال افغانستان باز كرد، از آن به مثابه معمایی پیچیده و مهیب، پرده برمی‌دارد. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشت: این شواهد و مدارك، از بخشی دیگر از دخالت مستقیم آمریكا در ایجاد، حمایت، تقویت و توسعه داعش در سراسر جهان، پرده برمی‌دارد و نشان می‌دهد كه حتی جنگ آمریكا و متحدانش با داعش در رقه سوریه نیز یك جنگ كاملا ساختگی و تصنعی بود و از آنجا كه دقیقا پس از سقوط موصل به دست نیروهای عراقی رخ داد، درست به این منظور صورت گرفت كه داعش از سوی نیروهای ضد تروریستی متشكل از روسیه، ایران، سوریه، عراق، حزب‌ا... لبنان و هم‌پیمانان آنها به طور كلی، نابود نشود.

 صحنه نبرد تازه 
هم‌اكنون با انتقال نیروهای داعش به شمال افغانستان این منطقه به صحنه نبردی پیچیده بین داعش و طالبان از یك‌سو و بین آمریكا و روسیه و چین از طرف دیگر تبدیل شده است‌. به گزارش پارس تودی، با این همه، ناظران تحولات افغانستان می‌گویند این موضوع مشخص است كه جنگ طالبان و داعش، جنگی معمولی بین دو گروه ستیزه‌جوی ضد‌دولتی برای تصاحب مناطق مورد مناقشه نیست، بلكه این جنگ آشكارا ابعاد منطقه و بین‌المللی داشته و رد پای قدرت‌های بزرگ از جمله آمریكا، روسیه و چین را می‌توان به وضوح در آنها دید‌. روسیه از دیرباز نسبت به نفوذ و قدرت‌گیری داعش در افغانستان به‌ویژه شمال كشور هشدار داده و ابراز نگرانی كرده است‌. آمریكا اما با درك واقعیت‌های راهبردی منطقه، بی‌اعتنا به هشدارهای روسیه، خطر داعش در شمال افغانستان را بنا به هر دلیلی عمدا نادیده می‌گیرد.