بازگشت به خانه پس از 4 میلیارد سال!

بازگشت به خانه پس از 4 میلیارد سال!

در جریان شش ماموریت سرنشین‌دار كه روی كره ماه فرود آمده‌اند، فضانوردان در مجموع بیش از 348 كیلوگرم سنگ و خاك از ماه به زمین آورده‌اند. با آن‌كه نزدیك به نیم‌قرن از آخرین فرود انسان در ماه می‌گذرد، اما همچنان دانشمندان روی نمونه‌های سنگ و خاك ماه آزمایش و مطالعه می‌كنند. پژوهشگران ناسا چندی پیش اعلام كردند یكی از سنگ‌هایی كه فضانوردان در جریان ماموریت آپولو 14 به زمین آورده‌اند، منشأ زمینی داشته و ادعا كرده‌اند قدیمی‌ترین سنگ زمین است!
پژوهشگران در این سنگ مقادیر زیادی كوارتز، فلدسپات و زیركون یافتند كه در ماه تركیبات نایابی محسوب می‌شود؛ اما در زمین به وفور وجود دارد. آنها می‌گویند احتمالا نزدیك به چهار میلیارد سال پیش كه زمین سیاره جوانی بوده، بر اثر برخورد سیارك یا دنباله‌داری به زمین، مقادیر زیادی سنگ از روی زمین كنده شده و به سطح ماه برخورد كرده‌ و برای میلیاردها سال زیر سطح ماه مدفون بوده است. در آن زمان ماه تا زمین تنها حدود 130 هزار كیلومتر فاصله داشت؛ تقریبا یك‌سوم فاصله كنونی كه قریب به 380 هزار كیلومتر به‌طور متوسط است.
اما 26 میلیون سال قبل سیاركی به ماه برخورد و دهانه‌ای روی ماه ایجاد كرد. بر اثر این برخورد سنگ‌های قدیمی كه منشأ زمینی داشتند، دوباره در سطح ماه قرار گرفتند. این سنگ‌ها آنقدر خوش‌اقبال بودند كه 48 سال قبل وقتی فضانوردان آپولو 14 راهی ماه شدند، قطعه‌ای از آنها را به صورت تصادفی از سطح ماه جمع‌آوردی كردند و پس از چهار میلیارد سال به خانه‌اش در زمین برگرداندند! پژوهشگران ناسا می‌گویند این سنگ بین چهار تا 1/4 میلیارد سال پیش در عمق حدود 20‌كیلومتری زمین كریستاله شده و به‌وجود آمده است.