آخرین آمارها از سرطان

آخرین آمارها از سرطان

نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده كه آمار جانباختگان مبتلا به انواع سرطان پس از به اوج رسیدن میزان تلفات آن در سال 1370/ 1991 طی 25 سال گذشته به طور مداوم رو به كاهش است، اما نه در همه سطوح درآمدی! برخی از بیشترین سرطان‌های شایع در میان فقیرترین مردم دنیا قابل پیشگیری است. اكنون انجمن‌های خیریه قصد دارند در سال 1398/ 2019 به كمك اقشار فقیر و محروم جامعه بشتابند و گام‌هایی در جهت درمان یا جلوگیری از پیشرفت آن بردارند.
پژوهشگران در نشریه سرطان برای پزشكان (A Cancer Jounal for Clinicians) نوشته‌‌اند: گر‌چه اختلاف نژادی در مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به آرامی در حال محدود شدن است، لیكن شكاف نابرابری‌های اجتماعی - اقتصادی به طور قابل توجهی در حال گسترش است.
پژوهشگران در ادامه گفته‌اند: در مقایسه مردم مناطق ثروتمند با نواحی فقیر شهرها بین سال‌های 1391 تا 1395/ 2012 تا 2016 میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهانه رحم در میان زنان قشر محروم جامعه، 40 درصد بیشتر از زنان مرفه و سرطان‌های ریه و كبد بین مردان فقیر مبتلا، دو برابر مردان با درآمد بالا بوده است. تقریبا سه‌چهارم این موارد كه ناشی از عوامل خطرناكی مانند چاقی، سیگار كشیدن، مصرف زیاد الكل و ویروس‌های هپاتیت B و C هستند، قابل پیشگیری‌اند.
میزان سیگار كشیدن و چاقی بین مردمی كه در كشورهای فقیر زندگی می‌كنند، دو برابر مردم كشورهای مرفه است. علت این است كه مردم این كشورها با غربالگری سرطان كمتر و تشخیص دیر هنگام این بیماری مواجهند. این در حالی است كه طی یك دوره زمانی مشخص، میزان مرگ‌ومیر در كشورهای فقیر 20 درصد بالاتر از سایر كشورهاست. در فهرست جان‌باختگان ناشی از سرطان، بیشتر سرطان‌های كبد، لوزالمعده، رحم، مغز، سیستم عصبی، بافت نرم (از جمله قلب، دهان و حلق) كه سریع‌تر از هر سرطان دیگری پیشرفت می‌كند، دیده می‌شود.
اما همه این آمارها بد نیست. محققان گزارش داده‌اند میزان ابتلا به سرطان ریه، سینه، پروستات و روده بزرگ بین سال‌های 1369 تا 1395/1990تا 2016 تقریبا به نصف كاهش یافته و این میزان بین سال‌های 1381 تا 1395/ 2002 تا 2016 میان مردان و زنان به كمتر از 23 درصد تنزل كرد.
در همین حال، میزان مرگ بر اثر سرطان سینه در زنان 40 درصد كاهش یافته است، در حالی كه ابتلا به سرطان پروستات و روده بزرگ بیش از 50 درصد افزایش داشته است. بین سال‌های 1370 تا 1395/ 1991 تا 2016 میزان فوت ناشی از سرطان 27درصد كاهش یافت و در این دوره زمانی موجب مرگ 6/2میلیون نفر شد. این آمارها می‌تواند با كمتر سیگاركشیدن، تحرك‌داشتن و جلوگیری از چاقی و تشخیص زودهنگام سرطان كاهش یابد.
در ایالات متحده، سرطان دومین علت مرگ بزرگسالان بعد از بیماری قلبی است و در كودكان یک تا 14 ساله نیز دومین علت مرگ (بعد از سوانح) است. در همین سال تخمین زده شده كه حدود 11هزار و 60 كودك بر اثر سرطان جان‌شان را از دست داده‌اند كه تقریبا یك سوم آنها به لوسمی (سرطان خون) و بقیه مبتلا به تومورهای مغزی و عصبی بوده‌اند.
محققان می‌گویند، مقامات بهداشتی می‌توانند با حمایت از گروه‌های محروم جامعه كه در معرض ابتلا به انواع سرطان قرار دارند به درمان این بیماری كمك یا از پیشرفت آن جلوگیری كنند.