نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی از جمله حضانت، وعده ازدواج و طلاق خلع، تپش در مصاحبه با مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

بعد از جدایی پدر و مادرم، دادگاه حضانت مرا به پدرم داد و من با او زندگی می‌كنم. مدتی است پدرم بی‌دلیل اجازه نمی‌دهد به دیدن مادرم بروم. او این حق را دارد؟
بعد از جدایی، زوج یا زوجه‌ای كه حضانت با او است، نمی‌تواند مانع ملاقات فرزند با همسرش شود. این ملاقات براساس ترتیبی است كه دادگاه مشخص می‌كند. اگر كسی از این ملاقات جلوگیری كند، براساس ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده برای او مجازات در نظر گرفته شده است. در این ماده آمده است؛ «هرگاه مسؤول حضانت از انجام تكالیف مقرر خودداری كند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تكرار به حداكثر مجازات مذكور محكوم می‌شود.»

سه ماه قبل با مردی آشنا شدم و او اعلام كرد از من خوشش آمده و قصد ازدواج دارد. حتی یك بار تلفنی با مادرم صحبت كرد. حالا می‌گوید از ازدواج منصرف شده و قصد ازدواج با مرا ندارد. می‌توانم با توجه به وعده ازدواج از او شكایت كنم تا مجبور به ازدواج شود؟
براساس ماده 1035 قانون مدنی، وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی‌كند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه كه بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده باشد، بنابراین هر یك از زن و مرد مادام كه عقد نكاح جاری نشده، می‌تواند از وصلت امتناع كند و طرف دیگر نمی‌تواند به‌هیچ‌وجه او را مجبور به ازدواج كرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی كند.
​​​​​​​
طلاق خلع، بار اول یعنی چه؟
طلاق خلع نوبت اول به معنی بخشیدن به این صورت كه زن (زوجه) تمام یا بخشی از مهریه یا مال دیگری را در قبال طلاق به مرد (زوج) بذل می‌كند و مرد قبول بذل می‌كند یا اگر دادگاه مرد را اجبار به طلاق كرده باشد از جانب مرد ممتنع، قبول بذل می‌كند. با این شرایط طلاق واقع شده طلاق خلع است كه بائن هم می‌باشد یعنی مرد در ایام عده تا زمانی كه زن به آنچه كه بذل كرده رجوع نكند، امكان رجوع ندارد.