نسخه Pdf

مسؤولیت حقوقى سوء‌استفاده از كارت‌هاى بانكى

مسؤولیت حقوقى سوء‌استفاده از كارت‌هاى بانكى

فرمانده انتظامی شهرستان گناباد از كشف یك پرونده كلاهبردارى اینترنتى با ترفند فروش كالاى زیر قیمت بازار خبر و هشدار داد: مسؤولیت حقوقى هرگونه سوء‌استفاده از كارت هاى بانكى بر عهده دارنده و مالك كارت مى‌باشد، لذا شهروندان باید از در اختیار قرار دادن این كارت‌ها به افراد غیر خوددارى كنند.
سرهنگ قربانعلى قربانى در تشریح این خبر گفت: در پى مراجعه فردى به پلیس فتای این شهرستان همراه شكایتی مبنى بر كلاهبردارى اینترنتى به مبلغ ۱۲ میلیون ریال، رسیدگى به موضوع در دستور كار كارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
در اظهارات اولیه شاكى مبنى بر نحوه كلاهبردارى مشخص شد وى در یكى از سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى آگهى فروش گوشى تلفن همراهى را زیر قیمت بازار مشاهده كرده و پس از تماس با فرد آگهى‌دهنده به طمع این‌كه گوشى به فرد دیگرى فروش نرود اقدام به پرداخت وجه گوشى می‌كند، اما چند ساعت پس از واریز فروشنده كالا دیگر پاسخگو نبوده و خبرى از گوشى خریدارى شده، نیست.
وی افزود: به دنبال اظهارات شاكى و تحقیقات اولیه كارشناسان پلیس فتا هویت فرد آگهى‌دهنده را شناسایى كردند كه همین هنگام مشخص شد كلاهبردارى هاى دیگرى نیز با همین شگرد در تعدادى از شهرهاى دیگر انجام و متهم این پرونده متوارى شده است. پیگیرى موضوع در دستور كار وی‍ژه كارشناسان پلیس فتای شهرستان قرار گرفت.
سرهنگ قربانى ادامه داد: كارشناسان پلیس طى بررسى‌هاى فنى و پلیسى هویت متهم دیگرى را نیز در همین رابطه شناسایى و با هماهنگى قضایى متهم را دستگیر و به محل پلیس فتا احضار كردند. متهم به نام‌ مهسا در مواجهه با دلایل پلیس عنوان كرد كارت بانكى وى در اختیار برادرش بوده و اقدامات مجرمانه از سوى برادر وى صورت گرفته و در حال حاضر برادرش در یكى از استان‌ها سكونت دارد و او نقشى در این كلاهبردارى ندارد كه با تعامل و هماهنگى قضایى مورد ارشاد پلیسى قرار گرفت و پرونده با توجه به جنبه عمومى جرم و سیر مراحل قانونى بعدى به دادسرا تحویل داده شد. 
فرمانده انتظامى شهرستان گناباد به شهروندان و كاربران فضاى مجازی خاطر نشان كرد:هرگونه خرید و فروش كالا و به طور كلی هرگونه معامله در فضاى مجازی منوط به شناسایی طرف مقابل است. لذا شهروندان از هرگونه پرداخت وجه تحت عنوان بیعانه و بدون مشاهده كالا پرهیز كنند. مسؤولیت حقوقى هرگونه سوء استفاده از كارت هاى بانكى به عهده دارنده و مالك كارت است؛ بنابراین شهروندان ‌باید از در اختیار قرار دادن این كارت‌ها به افراد غیر خوددارى كنند.