نسخه Pdf

نسل‌شگفت‌انگیز در باشگاه‌نهال

گفت‌وگو با محمدصادق باطنی، مدیر شبکه‌های پویا و امید

نسل‌شگفت‌انگیز در باشگاه‌نهال

شبکه‌های پویا و امید را باید ازجمله مهم‌ترین و راهبردی‌ترین بخش‌های رسانه‌ملی دانست. چون این دو شبکه، دقیقا برای گروه‌های سنی کودک‌ونوجوان خوراک فرهنگی و تفریحی تأمین می‌کنند و روی فکر و روان آینده‌سازان جامعه تأثیر می‌گذارند. محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا، درباره برنامه‌های آینده و تحولات این دو شبکه گفتنی‌هایی دارد. اخیرا نیز «باشگاه نهال» به‌عنوان زیرمجموعه این دو شبکه افتتاح شده است. برنامه تحول شبکه‌های پویا و امید و همچنین راه‌اندازی باشگاه نهال، بهانه‌ای شدند تا پای حرف‌های باطنی بنشینیم.

 با توجه به سیاست تحول در صداوسیما، شبکه‌های امید و کودک چه چشم‌اندازی در تحولات رسانه‌ملی دارند؟
 امروز شبکه‌های امید و کودک صداوسیما به کمک همه ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه کودک در مسیر رشد و شکوفایی نسل جدید در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. البته این را هم تأکید می‌کنم که بنای‌مان به تعامل بیشتر فعالان حوزه کودک در تلویزیون و آماده‌کردن فضا برای ورود افراد جدید است. بنا داریم در برخی عرصه‌هایی که در زمینه نوجوان دچار انسداد است به همت نوجوانان این عرصه‌ها را آزاد و فعال کنیم. ما در شناخت زبان نسل جدید دچار خلأ بودیم، نه‌فقط در صداوسیما بلکه در همه ساحت‌های فرهنگی این‌گونه بوده است. حوزه علمیه، خود سازمان صداوسیما و به‌ویژه آموزش‌وپرورش که متولی حوزه نوجوان است کمتر آرایش جدی در حوزه نوجوان داشته‌اند و ما می‌خواهیم با نسل جدید یک نهضت راه‌بیندازیم. ما نسلی داریم که آماده و مهیای گام‌های بزرگ است و باید از این فرصت بهره گرفت. مهم‌ترین کار ما امروز یک تولید هویت‌محور و عادلانه برای کودکان‌ونوجوانان ایران است و در این مسیر بایستی به‌طرف نسل جدید برویم و با درک مسائل آنها برنامه تولید کنیم و درواقع با تمام ظرفیت برای برنامه‌سازی متناسب کودکان‌ونوجوانان اقدام کنیم، چراکه این نسل جدید که پرورش‌یافته انقلاب اسلامی هستند برای ما مهم‌ترینند. 

 درباره تولیدات جدید شبکه‌های پویا و امید با محوریت موضوعات دینی و انقلابی چه مصادیقی را می‌توانید ذکر کنید؟
ازجمله برنامه‌های ارزشی و دینی در شبکه پویا، برنامه «شگفت‌انگیزان» است. این برنامه سپهر گسترده‌ای از استعدادهای هنری کودکان‌ونوجوانان کشور را به تصویر می‌کشد و از جنس سیاست‌ عدالت‌محوری است. برنامه «بزن بریم» هم متمرکز بر استعدادهای کودکان روستایی است و در حوزه نماآهنگ هم بسترهای خوبی را تدارک دیده‌ایم و همچنین یک بسته اذانگاهی تحت عنوان «آذین» که قبلا هم در شبکه پخش شده است را بنا داریم که فصل‌های جدید آن را تولید کنیم و هم‌اکنون مقدمات کار فراهم شده است.

 به تولید نماآهنگ‌های جدید اشاره کردید. درباره این آثار توضیح بفرمایید.
 بنا داریم که نماآهنگ جدیدی را در راستای اهداف انقلاب اسلامی که با زبان کودکانه در مورد معرفت دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی صحبت می‌کند را برای کودکان‌ونوجوانان تولید و پخش کنیم که ان‌شاءا... پخش این نماآهنگ‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد.

 میزان استقبال کودکان‌ونوجوانان از برنامه‌های شبکه کودک چقدر است؟
شبکه کودک براساس نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درحال‌حاضر ۸۰ درصد مخاطب را به خود جلب کرده و کماکان یکی از موثرترین دستگاه‌های ارتباطی صداوسیما و نهادهای فرهنگی‌وهنری کشور در حوزه کودکان است. میانگین تماشا براساس مرکز تحقیقات صداوسیما بین سه‌ساعت تا سه‌ساعت‌ونیم در روز است. خوشبختانه پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سازمان به این شبکه تعلق دارد و این اتفاق ارزشمندی است. البته ما همچنان به‌دنبال بالابردن راندمان کار و افزایش کیفیت برنامه‌ها هستیم که در این رابطه افزایش روزآمدی و کارآمدی برای تامین نیازهای مخاطبان کودک‌ونوجوان جزو برنامه‌ها و ماموریت‌های ما هست تا ان‌شاءا... بتوانیم این مخاطبان را حفظ کنیم و افزایش دهیم. 

 با توجه به وجود شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای که در رابطه با کودکان‌ونوجوانان برنامه پخش می‌کنند و آسیب‌هایی که این شبکه‌ها می‌توانند برای نسل جدید داشته باشند، شبکه‌های کودک‌ونوجوان سیما چگونه می‌توانند مقابله کنند؟
 درحال‌حاضر بیش از ۲۰۰ شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان رقیب و دشمن ما در حوزه کودک‌ونوجوان هستند که هیچ کشوری در دنیا با این هجمه رسانه‌ای روبه‌رو نیست و همین امر کار ما را در مقابله با این شبکه‌های رقیب و درواقع دشمن بسیار سخت می‌کند اما به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در شبکه‌های کودک و امید رسانه‌ملی توانستیم از رقبای خود پیشی بگیریم و خانواده‌ها با توجه به اهمیتی که به ایجاد بستر امنیت برای کودکان‌ونوجوانان خود می‌دهند از برنامه‌های شبکه‌های کودک‌ونوجوان رسانه‌ملی استقبال می‌کنند. مادران ایران اسلامی و خانوادهای ما امروز به‌دنبال فضای امن و توام با آرامش برای کودکان‌ونوجوانان خود هستند و اگر ما بتوانیم این حس امنیت و آرامش را به‌سوی خانوادها روانه کنیم مطمئنا انتخاب اول خانواده‌ها شبکه‌های کودک و نوجوان صداوسیما خواهد بود.

 تازگی‌ها شاهد افتتاح «باشگاه نهال» هم در این حوزه بودیم. این باشگاه چه برنامه و طرحی برای فعالیت رسانه‌ای در حوزه کودک‌ونوجوان دارد؟
 قرار است که این باشگاه از طریق آنتن تلویزیون با کودکان سراسر ایران اسلامی ارتباط برقرار کند و کودکانی را که استعداد و توانایی‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای دارند به‌صورت ویژه شناسایی و معرفی و در جهت رشد و شکوفاشدن آنها و بروز دادن استعدادهای‌شان در عرصه‌های هنری و رسانه‌ای اقدام کنیم. هسته مرکزی این باشگاه کسانی‌ هستند که تخصصی در کار رسانه دارند. بعد از باشگاه نهال بچه‌ها وارد باشگاه امید می‌شوند. در رده سنی پس از دبستان هم درحال‌حاضر باشگاه امید درخصوص شکوفایی توانمندی‌های نوجوانان فعال است. درنهایت هدف ما این است که می‌خواهیم ان‌شاءا... یک آینده و یک مسیر زلال توانمند برای افق پیش‌رو در عرصه هنر و رسانه انقلاب اسلامی ترسیم کنیم. در همین جهت، فعالیت باشگاه نهال به‌زودی آغاز خواهد شد و درحال‌حاضر مقدمات و بسترهای کار آماده شده و به‌زودی نحوه عضویت درباشگاه نهال را برای کودکان و خانواده‌ها اعلام خواهیم کرد. ان‌شاءا... باشگاه نهال در ایام پیش‌رو برای کودکان سراسر کشور فعال خواهد شد که همه کودکان می‌توانند عضو این باشگاه شوند.

رسول شمالی ورزنده - خبرنگار