نسخه Pdf

هنرمندان پیشکسوت را دریابید

هنرمندان پیشکسوت را دریابید

چند وقت پیش از محمد فیلی گفت‌وگویی بیرون آمد که او از مصائب اجاره‌نشینی و مشکلات اقتصادی‌اش می‌گوید. قرار بود مشکلات خانه او برطرف شود اما هنوز این مشکلات پابرجاست. حتی به خاطر فضای خاصی که خانه فعلی دارد، مجبور شده به تنهایی زندگی کند و بچه‌های او هم سخت است بیایند و بروند.

دامنه بی‌مهری‌ها به بازیگران پیشکسوت ازجمله محمد فیلی به رفتار ناجوانمردانه برخی تهیه‌کنندگان هم برمی‌گردد که به گفته او هنوز دستمزدهای چندین‌ساله‌شان را هم وصول نکرده‌اند.روزگار، روزگار خوبی نیست و کمتر به پیشکسوتان و هنرمندان تلاشگر سریال‌ها و فیلم‌های ماندگار تلویزیون و سینما توجه می‌شود. حتی صدای‌شان به جایی نمی‌رسد که حق‌شان را از تهیه‌کنندگان بگیرند یا مدیران نمی‌دانند که بازیگران قدرتمند و کاربلد تلویزیون و سینما اصلا کجا هستند و وقتی کار نمی‌کنند و خانه‌نشین شده‌اند از کدام منبع درآمد امرارمعاش می‌کنند.
امثال محمد فیلی با 50 سال سابقه هنری در تئاتر، سینما و تلویزیون، با چهره‌ای آشنا، هنوز تکلیف خانه‌اش روشن نیست. هنرمندانی که همیشه قدرتمندانه پای کارهای ارزشمند و فاخر بوده‌اند.
او می‌گوید: واقعا بچه‌های پیشکسوت خانه نداشته یا مشکلات عدیده دیگری دارند. من الان در یک خانه قدیمی که نما ندارد در طبقه سوم آن ساکن هستم. پله‌هایی دارد که پایین و بالا آمدن از آن بسیار سخت است تا جایی که مجبور شده‌ام به تنهایی زندگی کنم و برای بچه‌ها هم آمد و رفت خیلی به‌سختی انجام می‌شود.احتمالا برخی مسئولان ذی‌ربط از حال بسیاری از هنرمندان پیشکسوت سینما و تلویزیون خبر ندارند که سال‌ها خانه‌نشین‌اند. آن‌قدر درباره اسماعیل سلطانیان و محمد کاسبی صحبت شد که برخی به منازل‌شان رفتند؛ این‌که کاری برایشان انجام شده باشد هنوز گزارشی بیرون نیامده است اما حداقل پای درددل‌شان نشسته‌اند. 
این اتفاق برای خیلی‌ها نیفتاده که بعد از مرگ‌شان پیام‌های تسلیتی بیرون می‌آید اما خیلی از پیشکسوتان هستند که سال‌ها می‌توانند در دنیای تصویر بدرخشند. جالب است وقتی پای توصیه‌ها و گلایه‌های امثال محمد کاسبی می‌نشینیم او هم نکاتی می‌گوید که دردآور است. نباید امثال این هنرمندان استخوان خردکرده دو سال دو سال منتظر کار خوب باشند. همان‌طور که گفته شد بسیاری از پیشکسوتان امروز کنار گذاشته شدند یا برای نقش‌های فرعی و کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این رابطه سیاوش طهمورث، ازجمله بازیگران پیشکسوت که به‌تازگی حضور پررنگی در سریال «زخم‌کاری» داشت، در برنامه «رخ‌به‌رخ» گفت‌وگویی متفاوت انجام داد با تأکید بر این‌که بازیگران جوان ما بسیار بااستعدادند و من هم همیشه ایفاگر نقش‌های منفی نبوده‌ام؛ شاید اینجای صحبت‌های او قابل‌تأمل باشد وقتی می‌گوید جایزه تئاتر را گرفته‌ام اما جایزه سینما را به من نمی‌دهند و نپرسید چرا!همچنین می‌توان یاد صحبت‌های اسماعیل سلطانیان هم افتاد که می‌گفت: «زمانه به بازیگرانی مثل من جفا می‌کند.»فردوس کاویانی و خیلی از هنرمندان کاربلد و پیشکسوت هم در گوشه و کنار قرار گرفتند. سراغ‌شان برویم و تا زنده‌اند از توصیه‌ها و رهنمودها و مشاوره‌های‌شان استفاده کنیم و اگر قرار است تجلیلی هم اتفاق بیفتد خیلی بهتر است خودشان باشند و از جریانِ تکریم، لبخند به روی لبان‌شان جاری شود.