نسخه Pdf

رمزگشایی، کدخوانی و سناریوخوانی در امواجی به نام «شبهه»

فاطمه شعار، تهیه‌کننده «امواج شبهه» در گفت‌وگو با «قاب‌کوچک»

رمزگشایی، کدخوانی و سناریوخوانی در امواجی به نام «شبهه»

سیده فاطمه شعار، تهیه‌کننده برنامه «امواج شبهه» است. او اعتقاد دارد این برنامه رادیویی به منظور بازخوانی ماهیت و عملکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران طرح‌ریزی شده و در واقع برشی است منطقی، مستند و عالمانه منبعث از فرآیندی دانش‌محور، نسبت به آنچه که رسانه‌های بیگانه درخصوص موضوعات مربوط به ایران شروع به کار می‌کنند.

تهیه‌کننده امواج شبهه می‌گوید: فرآیندی در امواج شبهه اتفاق می‌افتد که رسانه‌های بیگانه برای ایجاد نوعی ساماندهی بین معارضان، مخالفان، معاندان و سازماندهی محتوا برای نشان دادن این موارد کار می‌کنند؛ این برنامه براساس موضوعاتی که رخ می‌دهد در کف میدان برای مخاطب است، قاعدتا هم خیلی رتبه بالایی ندارد اما ضریب دادن توسط این رسانه‌ها یعنی ایجاد یک سوژه و پروسه خیلی جدی برای رسیدن به پیامی اتفاق که می‌افتد و اتفاقا آن، میدانی است.
 او تأکید کرد: ما در برنامه امواج شبهه در واقع رمزگشایی، کدخوانی و سناریوخوانی می‌کنیم نسبت به آنچه که رسانه‌های بیگانه در این فرآیند به صورت متمرکز کار می‌کنند که هم مخاطب ما بداند علت بعضی از این مفاهیم و موضوعاتی که در رسانه‌های بیگانه مطرح می‌شود چیست و هم بتواند راه‌های برون‌رفت از تله‌هایی که این رسانه‌ها برای ذهن مخاطب از ترکیب راست‌ها و دروغ‌های بی‌شمار ایجاد می‌کنند چگونه و دارای چه فرآیندی است و با چه تکنیک‌هایی شدنی است، رهایی یابد. شعار با اشاره به جزئیات دیگر این برنامه رادیویی، خاطرنشان کرد: امواج شبهه برنامه گفت‌وگومحور ترکیبی است که از چهار بخش ورودی برنامه، بخش خط ویژه به مرور مهم‌ترین اخباری که رسانه‌های بیگانه پیرامون آن صحبت کردند، می‌پردازد و بخش گفت‌‌وگومحور و میزگرد با حضور کارشناسان برنامه است که به بحث و ارزیابی پیرامون موضوع برنامه اختصاص دارد. همچنین بخش خط اشغال که به صورت مستند به برخی مصادیق موضوع هر برنامه در قالب گزارش خبری و خط اشغالی که این رسانه‌ها ایجاد می‌کنند، می‌پردازد.
در ادامه مصطفی صادقی، مجری و گوینده امواج شبهه به این نکته اشاره کرد: از جمله جبهه اساسی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران جبهه جنگ نرم است که در آن مهم‌ترین ابزار رسانه‌هاست. در جنگ رسانه‌ای دشمن تلاش می‌کند در باورها، اعتقادات و ایدئولوژی مخاطب ایرانی رخنه و سرانجام میان مردم و نظام اسلامی شکاف غیرقابل ترمیم رسم کند. مجمع رسانه‌های معاند امروزه در سطوح مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ابعاد مختلف خانوادگی، خبر، تحلیل و... افکار عمومی را هدف قرار داده و در راستای اغوای عمومی جامعه قدرت نرم انقلاب اسلامی (مهم‌ترین وجه قدرت انقلاب) را هدف قرار می‌دهند.
او خاطرنشان کرد: طبیعی است در دوران گام دوم انقلاب اسلامی و تلاش برای تشکیل تمدین نوین اسلامی به‌عنوان هدف بلند برد انقلاب اسلامی، خنثی‌سازی اهداف و عملکرد دشمن در عرصه رسانه‌ای امری لازم و واجب است. اگر دشمن در وجوه رایانه‌ای و رسانه‌ای نبردی خاص در عصر اطلاعات را یکپارچه آغاز کرده است تا در بستر شایعه‌سازی، فریب استراتژیک و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی، بر هدف نهایی براندازی متمرکز باشد، در مقابل سپر رسانه‌ای جمهوری اسلامی به‌خصوص صداوسیما باید در دوسطح آفندی و پدافندی نیز بیش از پیش آماده شود. از همین منظر لزوم پرداختن به این مسأله و تولی برنامه‌های روشنگرانه و از این قبیل توسط رسانه رادیو نیز بسیار ضرورت و اهمیت می‌یابد.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد: با توجه به اهمیت نقش این فرآیند در امنیت‌زدایی از ساحت اجتماعی کشور و اخلال در تمام ابعاد باور، سیاست و فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی، بررسی و نقد عملکرد این پدیده‌ بسیار ضروری است. به همین دلیل برنامه امواج شبهه به کالبد شکافی این موضوع پرداخته و صورتی روشنگرانه و بدون روتوش از رسانه‌های معاند را ارائه می‌کند. تا با بازخوانی ماهیت و عملکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران تجهیزات لازم درخصوص آفند علیه دشمن و پدافند برای حفظ رسانه‌های خود را فراهم کند.
صادقی صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: برنامه امواج شبهه در قالب میزگرد به مدت 70 دقیقه به روشنگری درخصوص «ماهیت و عملکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی» پرداخت و مباحثی چون بررسی و تشریح ماهیت و تبارشناسی رسانه‌های معاند، تشریح ابعاد و رویکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران، بررسی رابطه فکری و مالی رسانه‌های معاند با دولت‌های متخاصم با ایران (آمریکا، غرب، سعودی و صهیونیسم)، تجزیه و تحلیل سلطه رسانه‌ای آمریکا در بلوک رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران، بررسی رویکرد براندازانه رسانه‌های معاند و تبیین راهکارهای جمهوری اسلامی در مقابله با رسانه‌های معاند را در دستور کار این میزگرد قرار داد تا با بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان و اساتید این حوزه نگاهی عمقی و ساختارمند به این موضوعات داشته باشد.