تحریم 6شخصیت رسانه‌ملی ازسوی آمریکا

تحریم 6شخصیت رسانه‌ملی ازسوی آمریکا

واشنگتن بار دیگر از ابزار تحریم بر ضد گروهی از مدیران ایرانی فعال در حوزه رسانه استفاده کرد.

آمریکا در ادامه اقدامات ناقض آزادی بیان و همسو با حمایت از اغتشاشات اخیر، روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه کارمندان ارشد صدا و سیمای ایران اعمال کرد.این افراد در بیانیه مضحک وزارت خزانه‌داری به نقض حقوق افراد بازداشت‌شده و انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند. مطابق این بیانیه، اسامی پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما ، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی، یوسف پورانواری، آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.​​​​​​​

فعال شدن مثلث عبری- عربی  در دریای عمان

صبح دیروز آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد یک نفتکش متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در دریای عمان با پرچم لیبریا، هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. همچنین شرکت مالک نفتکش اعلام کرد پاسیفیک زیرکن که در سواحل عمان مورد اصابت پرتابه قرار گرفته، بخش انتهایی آن بر اثر انفجار آسیب دیده اما خدمه نفتکش آسیبی ندیده‌اند و آلودگی نفتی در آب وجود ندارد. بنابراین درحالی این نفتکش تحت مدیریت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی، شرکت مستقر در سنگاپور و متعلق به عیدان عوفر، میلیاردر صهیونیست بوده است که این فرد صهیونیست در پوشش روابط تجاری بارها سعی کرده بود عادی‌سازی روابط با کابینه تل‌آویو را از کشورهای عربی بخرد. سال ۲۰۱۰ عوفر سفرهای خود به منطقه کردستان عراق را در ظاهر برای مقاصد تجاری و در اصل، برای تبلیغ عادی‌سازی اربیل و بغداد با تل‌آویو آغاز کرد و تا سال‌های اخیر ادامه داد. حالا با اتفاق روز گذشته، رژیم‌صهیونیستی تلاش دارد در ادامه شرارت‌های خود ایران را متهم به دست داشتن در حمله پهپادی به نفتکش این اسرائیلی در دریای عمان کند و در همین زمینه روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، ایران را به دست داشتن در حمله پهپادی به نفتکش متهم کرد و نوشت این اقدام ایران اشتباه راهبردی بوده است.اما نکته‌ای که نباید از آن به‌سادگی عبور کرد ماهیت صاحب کشتی مورد هدف قرار گرفته است. عیدان عوفر، مردی با سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و تاثیراتی خاص بر وضعیت رژیم‌صهیونیستی است تا جایی که تایمز اسرائیل سال۲۰۱۹ نوشت او کارکنانی از شرکت اطلاعاتی Black Cube را استخدام کرد تا اتهاماتی را علیه یائیر لاپید مطرح کنند. گمانه‌زنی‌هایی نیز از ارتباط عوفر با نتانیاهو وجود دارد که با سکوت کابینه لاپید در قبال حمله به کشتی عوفر تقویت شده است. بنابراین به نظر می‌رسد، شرارت‌های سابقه‌دار رژیم‌صهیونیستی در ایام جام‌جهانی این بار زودتر آغاز شده و رقابت‌های منطقه‌ای و انتقال بحران تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی به خارج محور عبری-عربی را برای حمله به نفتکش در دریای عمان فعال کرده تا به کمک جوسازی رسانه‌ای، همزمان قطر و ایران را درگیر حاشیه کنند.

آژانس آماده همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی
 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز ۱۶ نوامبر در توییتی با اشاره به نشست شورای حکام آژانس که در مقر این سازمان در وین در حال برگزاری است، اعلام کرد: «در نشست امروز شورای حکام این نهاد آمادگی آژانس را برای همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی تکرار کردم». وی افزود: امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تاکید کنم که هدف این نشست باید شفاف‌سازی و حل موثر این موضوعات (باقیمانده پادمانی) باشد. پیش از این میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی اعلام کرده بود که اوکراین، ایران و (توافق) آکوس از جمله موضوعاتی است که این نشست به آن خواهد پرداخت.  
از سوی دیگر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفت: هیچ مشکل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداریم. موارد اتهامی و ادعایی است که جریان صهیونیستی مرتب به آن دامن می‌زند و در بدنه سیاسی کشورهای غربی نفوذ می‌کند و دنبال این است که به زعم خودش برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند که زهی خیال باطل. کار روتین را با آژانس انجام می‌دهیم. هفته گذشته در پی توافق محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس هیأتی فنی از ایران به وین سفر و گفت‌وگوهایی را با آژانس انجام داد.