نسخه Pdf

خاطره‌ای که ترک‌خورد

این‌بار تیم «کی‌روش» دفاع‌کردن بلد نبود

خاطره‌ای که ترک‌خورد

باختیم، خاطره‌های‌مان را باختیم. شگفت‌زده شدیم، قرار نبود این طور شود. تصویری داشتیم از تیم‌های کارلوس کی‌روش، تصویر تیمی که اگر هیچ کاری بلد نباشد، دفاع کردن را خوب بلد است. باور داشتیم، خاطره‌های‌مان هم این را تایید می‌کرد که کی‌روش عقب زمین را خوب می‌بندد، بازیکنان در زمین بدون اشتباه بازی می‌‌کنند، آن قدر خوب همدیگر را در زمین پوشش می‌دهند که حریف نزدیک دروازه ما هم نمی‌شود.

ما با خاطره‌های‌مان بود که اسکوچیچ را از نشستن روی نیمکت تیم‌ملی محروم کردیم و جام‌جهانی را به کارلوس کی‌روش سپردیم. کارلوس متخصص‌ترین کسی بود که می‌شناختیم‌، یکی از نسل دایناسورها که بازی با آرژانتین، اسپانیا، پرتغال و حتی نیجریه در حافظه ما فشار می‌آورد که به او اعتماد کنیم اما متاسفانه گاهی خاطره‌ها آدم را گول می‌زنند. یادمان رفته بود، برای کی‌روش شدن یک تیم چیزی به نام زمان و تمرین زیاد نیاز است. یادمان رفته بود همین کی‌روش در کلمبیا شش تا از اکوادور خورده بود. کارلوس کی‌روش خاطره‌های ما را خراب کرد. این دفاع، این بازی ...کارلوس هم خاطره‌هایش را خراب کرد.
خود کی‌روش هم انگار اسیر همین خاطره‌ها بود، او فکر می‌کرد تیم ما را می‌شناسد. فکر می‌کرد این بچه‌ها همان بچه‌های 4سال قبل هستند. او نمی‌دانست فقط مهدی طارمی است که نسبت به 4سال قبل پیشرفت کرده و همان هم در بازی گل زد. بازیکنان ذخیره تیم‌های درجه چندم اروپایی، با آن بازیکنان 4سال قبل فرق دارند. لااقلش خیلی از آنها 4سال پیرتر شده بودند. مثال خوب روزبه چشمی است، او با خاطره 4سال قبل فیکس شد، هرچند او تنها مثال نبود، خیلی‌های دیگر در این مساله شریک بودند. کارلوس کی‌روش با خاطرات خود تیمی را به قطر برد و مقابل انگلستان به میدان فرستاد، اما این بار خاطرات جواب نداد، نه خاطرات ما و نه خاطرات کی‌روش. هنوز فرصت هست، هنوز خاطره‌ها پشت در ایستاده‌اند تا در بازی با ولز و آمریکا ساخته شوند اما بازی با انگلستان خاطره‌ای را خراب کرد که ما از کارلوس کی‌روش داشتیم. حالا با سند و مدرک می‌توان گفت او گاهی تیم‌هایی دارد که دفاع خوب ندارد و بازیکنانش پشت سر هم اشتباه می‌کنند.

افشین خماند - گروه ورزش