نسخه Pdf

مردم دویست میلیون تومان کتاب به کتابخانه پارک‌شهر هدیه دادند

مردم دویست میلیون تومان کتاب به کتابخانه پارک‌شهر هدیه دادند

از آبان‌ سال گذشته تا آبان‌ امسال طبق آمار ارائه شده توسط پرتال کتابخانه‌های عمومی کشور، دوازده‌هزار جلد کتاب از طریق جذب مشارکت‌ها از سوی مردم به دست ما رسیده است.

بخشی از این کتاب‌ها شرایط ورود به کتابخانه پارک‌شهر را داشتند و برخی دیگر به‌دلیل فرسودگی، تکراری بودن و حتی عدم مجوز ورود به قفسه، امکان نگهداری در کتابخانه پارک‌شهر را نداشتند و از این تعداد عنوان، حدود 5000عنوان مناسب تشخیص داده شد و از آن تعداد، دقیقا 4123عنوان به قفسه‌های کتابخانه پارک‌شهر اضافه شد.با محاسبه تقریبی ارزش ریالی این کتاب‌ها (حدودا 50هزار تومان برای هر عنوان) می‌شود گفت خیرین اهدای کتاب در سال گذشته بیش از 200میلیون تومان کتاب به کتابخانه پارک‌شهر هدیه کرده‌اند که قابل توجه است. البته بقیه کتاب‌ها هم به مرکز مبادلات رفته که ارزش ریالی آنها هم دو برابر این رقم می‌شود.
در سال 1399 و 1400 به خاطر موضوع کرونا و چند ماهی که کتابخانه‌ها بسته بود، تعداد کتاب‌های اهدایی خیلی کمتر بود و حدود هفت‌هزار عنوان کتاب به دست ما رسید که چیزی حدود هزار عنوان از آنها به قفسه‌های کتابخانه پارک‌شهر راه پیدا کرد. 
مردم عزیز و کتابخوان ما، همه کتاب‌های‌شان را دوست دارند ولی خیلی وقت‌ها به دلیل جابه‌جایی و کمبود فضا و علاقه به این که لذت خواندن کتاب‌شان را با بقیه به اشتراک بگذارند، آن را اهدا می‌کنند. البته برخی هم از این امکان مطلع نیستند و کتابهای‌شان را به دست بازیافتی‌ها می‌سپارند! کتابخانه پارک‌شهر خدمات پیک رایگان هم ارائه می‌دهد و از این منظر، شرایط را برای اهدای کتاب، آسان‌تر کرده است. بی‌شک نیازهای کتابخانه با علاقه‌مندی‌ اهداکنندگان متفاوت است و گاهی کتاب‌های خوبی به دست‌مان می‌رسد که امکان نگهداری‌اش وجود ندارد و این کتاب‌ها به مرکز مبادلات کتاب استان تهران می‌رود و از آنجا راهی کتابخانه‌های شهرستان‌ها یا روستاها می‌شود و حتی برخی مساجد و مدارس هم نیازهای کتابخانه‌ای‌شان را از این طریق مرتفع می‌کنند. به اهدا کنندگان اطمینان می‌دهیم که همه کتاب‌های اهدایی‌شان تا قفسه کتابخانه‌های سراسر کشور ردیابی و مواظبت می‌شود.

مرضیه یگانه - مدیر کتابخانه مرکزی پارکشهر