نسخه Pdf

جادوی هافبک نامرئی

برزیل چگونه به یک‌هشتم‌نهایی جام‌جهانی رسید؟

جادوی هافبک نامرئی

کاسمیرو قبل از دیدار برزیل با سوئیس به عنوان «مرد نامرئی» کلیدی برزیل توصیف می‌شد و حالا او به عنوان «بهترین هافبک جهان» مورد تحسین قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسید دیدار برزیل مقابل سوئیس در جام‌جهانی بدون گل تمام شود اما بازیکن منچستریونایتد برنامه دیگری داشت. در حالی که فقط 7 دقیقه تا پایان بازی باقی مانده بود و برخی از هواداران به سمت درهای خروجی ورزشگاه حرکت می‌کردند ناگهان کاسمیرو با حرکتی غیر منتظره و بدون توقف و زاویه‌دار توپ را به جایی دوردست در گوشه دروازه شلیک کرد تا هواداران به وجد بیایند و این گونه برزیل به یک هشتم نهایی رفت.

هیچکس 5 نپوشید
قبل از شروع مسابقه بیرون از فضای ورزشگاه، دریایی از سبز و طلایی‌پوشان با پرچم برزیل در راه بودند. تعداد هوادارانی که در ورزشگاه 974 جمع شده بودند بسیار بیشتر از هواداران سوئیسی بود. تعداد زیادی از این هواداران پیراهن شماره 10 را بر تن داشتند اما حتی یک نفر هم شماره 5 کاسمیرو را نپوشیده بود. گیلبرتو سیلوا، هافبک اسبق تیم‌ملی فوتبال برزیل  که عضو بخشی از آخرین تیمی است که 20 سال پیش جام‌جهانی را برد گفت: «کاسمیرو در وظایف دفاعی خود مسئولیت بزرگی دارد تا کسانی که استعدادهای هجومی دارند، شکوفا شوند.» سیلوا می‌گوید که هوش کاسمیرو کلید اصلی است و البته هوشمند بودن در کنار این‌که یک هافبک نامرئی هم هست کار را برای تیم‌های مقابل سخت می‌کند. کاسمیرو مجبور بود همه کارها را خودش انجام دهد و بیش از هر بازیکنی در زمین توپ بازیکنان حریف را قطع کند و این قطع ارتباط را چهار مرتبه انجام داد. در حالی که هیچ بازیکنی بیش از دو شوت نداشت او در نهایت اولین گل خود را در جام‌جهانی به ثمر رساند. 
 
برزیل قهرمان
کاسمیرو افتخارات زیادی دارد، از پنج عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا گرفته تا فتح سه لالیگا و کوپا‌آمه‌ریکا در سال 2019. اما افتخار قهرمانی بزرگترین تورنمنت جهان هنوز در کارنامه او وجود ندارد. چهار سال پیش، برزیل در مرحله یک چهارم نهایی توسط بلژیک از دور رقابت‌ها حذف شد؛ مسابقه‌ای که کاسمیرو در آن حضور نداشت و فرناندینیو به میدان رفت. اما برزیل برای اولین‌بار از سال 2002 برنامه‌ای قابل توجه برای قهرمانی دارد. کاسمیرو در این باره گفت: « معتقدم چیزهای زیادی وجود دارد. چهار سال گذشته، بازیکنان جدیدی در این تیم حضور دارند و امسال ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را داریم.»