نسخه Pdf

 آشنایی با درخت شمعدان

آشنایی با درخت شمعدان

درخت افوربیا اصل و نسبش به آفریقای جنوبی برمی‌گردد و با هوای خشک هم سازگار است. اما جالب اینجاست که به دلیل شباهت زیادی که به شمعدان دارد، آن را درخت شمعدان می‌خوانند. گیاهی که از خانواده کاکتوس است و 2400نوع مختلف دارد. اما بد نیست کمی با جزئیات نگهداری این درخت آشنا شویم.

نور 
افوربیا به شدت دلباخته نور است. به همین دلیل بهتر است در کمترین فاصله از پنجره قرارش دهید. بیشتر افوربیاها به دنبال نورند اما اندکی سایه هم برایشان بد نیست. بهترین نقطه برای قرار دادن آن، پنجره نورگیر جنوبی است. اما حالا که پاییز است می‌توانید گاهی آن را به بالکن و باغچه منتقل کنید و در عین حال زیر نور آفتاب مستقیم قرار ندهید. 

 دما 
گفتیم که افوربیا نورپسند است. پس دمای بالای هوای تابستان برایش قابل تحمل است. اما سرمای زمستان قدری برایش سخت است. البته گفته می‌شود برخی گونه‌های افوربیا که متعلق به عربستان است، در دمای 13 تا 15 درجه سانتی‌گراد زنده می‌مانند. در عین حال، انواع دیگر افوربیا متعلق به ماداگاسکار و آفریقای شرقی، دمای کمتر را هم تحمل می‌کنند. پس بهتر است ابتدا از نوع افوربیا مطلع شوید. 

رطوبت و آبیاری 
 این گیاه در نهایت نوعی کاکتوس است که از قوانین کاکتوس‌ها هم پیروی می‌کند. پس مراقب باشید آن را غرقِ آب نکنید. مثل دیگر کاکتوس‌ها، باید در مقدار آبی که پای خاکش می‌ریزید، احتیاط کنید. بهترین راه برای پی بردن به رطوبت خاک و رسیدن زمان آبیاری، دست زدن به خاک آن است. اگر وقتی به خاک آن دست می‌زنید، خشک بود، وقت آبیاری رسیده است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید آبیاری افوربیا در زمستان باید کمتر باشد. 

خاک و کوددهی  
مهم‌ترین نکته در خاک و کوددهی افوربیا این است که سراغ خاکی با زهکشی مناسب بروید. خودتان هم می‌توانید خاک مناسب را تهیه کنید. در عین حال این نکته را در نظر داشته باشید اگر گیاه خود را در باغچه کاشته‌اید، فراموش نکنید مقداری شن و ماسه به خاک اطراف آن اضافه کنید. حتی زمینی مخلوط از سنگ و خاک نرم نیز برای این کاکتوس مناسب خواهدبود.

آزاده روغنی - چاردیواری