نسخه Pdf

ترور، دوپینگ و شگفتی

جام‌جهانی 1994

ترور، دوپینگ و شگفتی

جام  خون، جام شگفتی، جام دوپینگ. این دم دستی ترین تعریف از پانزدهمین دوره رقابت های جام جهانی است که سال 1994 به میزبانی آمریکا برگزار شد. این جام قربانی داد، یکی قربانی مافیا و دیگری قربانی دوپینگ. یکی آندرس اسکوبار مدافع تیم ملی کلمبیا بود و دیگری دیه گو مارادونا اسطوره بی بدیل آرژانتین.

اولی در مرحله گروهی جام جهانی یک گل به خودی به آمریکا زد. اما 10روز بعد ودر حالی که جام جهانی هنوز ادامه داشت در کشورش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. گفته می شود مافیای شرط‌بندی باعث خشم برخی از شرط‌بندان علیه او شد و در نتیجه نقشه کشتنش را کشیدند، نقشه ای که کاملا هم موفقیت آمیز بود و اسکوبار 27ساله را به کام مرگ کشاند که دلخراش ترین و بدترین خاطره تاریخ جام جهانی است. اما تراژدی جام جهانی به اینجا ختم نشد. سرنوشتی تیره و تار هم در انتظار مارادونای افسانه ای بود. او در دو دیدار برای تیم ملی آرژانتین در مرحله گروهی بازی کرد اما به استفاده از داروهای نیروزا متهم شد و به این ترتیب ادامه جام جهانی را از دست داد. تصویر او در حالی که خبرنگاران احاطه اش کرده اند از ماندگارترین عکس های بر جای مانده از مارادونای فقید است.  او به خبرنگاران گفت «انگار پای من را بریدند». 
آرژانتین در یک شانزدهم نهایی به رومانی 3 بر 2 باخت و حذف شد.  اتفاق تاریخی دیگر شگفتی سازی همزمان دو تیم بود؛ یکی سوئد و دیگری بلغارستان که هر دو به نیمه نهایی هم رسیدند اما در نهایت جایی در فینال پیدا نکردند. این دو تیم در رده بندی به مصاف هم رفتند که سوئدی ها با چهار‌گل بلغارستان را در هم کوبیدند و به مقام چهارم جام رسیدند.  در فینال این دوره از رقابت های جام جهانی تیم های برزیل و ایتالیا مقابل هم قرار گرفتند.  دو تیم بعد از 120 دقیقه تلاش برای گل زدن به جایی نرسیدند تا در نهایت به ضربات پنالتی بروند. اینجا جایی بود که برزیل 3 بر 2به برتری رسید تا برای چهارمین مرتبه به مقام قهرمانی برسد. به هرحال جام جهانی 1994 دربرگیرنده تلخ ترین خاطرات تاریخ جام جهانی بود. هم قتل دلخراش اسکوبار کلمبیایی و هم پایان تراژیک دوران ملی مارادونا. 
ضمیمه کلیک