نسخه Pdf

از زمین‌خاکی تا پاس‌گل

گفت‌وگو با علیرضا اسکندریان،کارگردان برنامه پاس گل به‌بهانه انتهای فصل یک این برنامه

از زمین‌خاکی تا پاس‌گل

بیشتر نوجوان‌ها بدون شک در هر نسلی از زندگی خود،آرزوی فوتبالیست شدن را داشته‌اند. زمین خاکی،توپ پلاستیکی،مسابقه‌های حساس فینال جام جهانی شکل در زیر آفتاب سوزان،دروازه‌های آجری و لذت‌های واقعی کودکانه و نوجوانانه بعلاوه موارد زیادی دیگر را قطعا تمامعاشقان فوتبال تجربه کرده‌اند.

بین عاشقان فوتبال اندک کسانی می‌مانند که می‌خواهند به‌صورت جدی و حرفه‌ای فوتبال را ادامه دهند ولی راه و چاه آن را نمی‌دانند یا از امکانات کمی برخوردار هستند. برنامه پاس گل شبکه امید با هدف استعدادیابی در کنار یک ویژه برنامه جام‌جهانی زودتر از تمام ویژه برنامه‌ها به خانه نوجوان‌ها آمد تا به رویای آنها تحقق بدهد.
به بهانه انتهای این برنامه در فصل یک خود، پای صحبت کارگردان‌، علیرضا اسکندریان نشسته‌ایم تا از این برنامه بیشتر صحبت کند.

تولید برنامه پاس گل از کجا و با چه هدفی رقم خورد؟ 
برنامه پاس گل با هدف استعدادیابی فوتبال پایه رقم خورد و تبدیل به یکی از برنامه‌های شبکه امید شد که در خود چالش‌ها و پویش‌های مختلفی دیده. همچنین برنامه پاس گل با محوریت جام‌جهانی ۲۰۲۲ به‌عنوان اولین ویژه برنامه صداوسیما برای جام‌جهانی قطر در شبکه امید آغاز به کار کرده است. پخش این برنامه از ۹شهریور سال جاری به‌صورت زنده آغاز شده و در حال حاضر حدود دو ماه از شروع آن می‌گذرد.

آیا در اتاق فکر این برنامه نوجوان‌ها نیز حضور داشتند؟
 خیر نوجوانان در اتاق فکر برنامه حضور ندارند ولی از تیم محتوایی جوانی در کار استفاده شده که عملکرد خوبی در برنامه دارند.

برنامه‌های زیادی برای جام‌جهانی تدارک دیده شده. چیزی که برنامه شما را بین آن برنامه‌ها متمایز می‌کند، چیست؟
 اصلی‌ترین اتفاق برنامه انتخاب برترین چالش‌ها و پویش‌ها بوده که تمام مدت به استعدادیابی نوجوانان پرداختیم و از بین ۱۵۰۰ ویدئو و از ۳۲ استان که واجد شرایط بودند درنهایت ۳۲ نفر از ۱۵ استان انتخاب و همزمان با فینال جام‌جهانی به اردوی پاس گل پیوستند و سرانجام در روزهای دوم و سوم دی با برگزاری جام کشوری پاس گل (گرامیداشت شهدای امنیت) نفرات برگزیده جام‌جهانی کوچک انتخاب می‌شوند.

در بین استعدادیابی آیا نهاد‌های ورزشی نیز حمایتی را داشته‌اند؟
 در بین باشگاه‌های استعدادیابی بزرگ کشور فقط آکادمی‌های پیکان، استقلال و پرسپولیس همکاری زیادی در این زمینه با ما داشته است.
این استعدادیابی براساس چه فیلتری انجام شد؟ 
داوران استعدادیاب و مربیان برنامه با توجه به ویدئو‌های ارسالی نوجوانان نسبت به حرکات فردی و تیمی نفرات، نمره‌های خود را اعلام می‌کردند و از جمع نمرات میانگین گرفته می‌شد.

به‌عنوان یک برنامه ساز، نیاز رسانه‌ای نوجوان‌ها در چیست و بهتر است در چه حوزه‌هایی بیشتر برنامه ساخته شود؟
 شبکه امید در تغییر و تحولات اخیر و با حضور دکتر باطنی به‌عنوان مدیر شبکه توجه زیادی به دغدغه‌های نوجوانان داشته. یکی از این دغدغه‌ها ورزش‌های پایه است که متاسفانه خیلی کم در این زمینه کار شده و پاس گل می‌تواند جرقه‌ای در این ارتباط باشد.

برنامه پاس گل تا چه میزان حمایت کننده مستعدان است،آیا آنها رها می‌شوند؟
 پاس گل دنبال شوآف کردن نبوده و نیست. در اولین روز اردوی برترین‌های پاس گل با حضور اولین مربی در تمرینات نوجوانان چهار نفر از نظر مربی استعداد‌های برتر بوده و در انتها به تیم‌های پایه معرفی خواهند شد. باید اضافه کرد اکثر بچه‌هایی که در این اردو حضور دارند از شهر و روستاهای محروم و کوچک کشور هستند و این برای اولین بار در تاریخ استعدادیابی فوتبالی است. آنها‌ برای اولین بار زیر نظر مربیان مطرح و با تجربه تمرین و پیشرفت می‌کنند.

سختی کار استعدادیابی در چیست؟ 
استعدادیابی در کل مسأله‌ای چالش برانگیز است و به نظرم  رعایت عدالت یکی از پر چالش‌ترین بحث ممکن است.

آیا این برنامه ادامه‌دار است یا فقط مخصوص جام‌جهانی بود؟
 فصل اول این برنامه رو به اتمام است و بعد از دو هفته استراحت مجدد به آنتن شبکه امید برخواهد گشت و با قدرت بیشتری در خدمت نوجوانان عزیز و استعداد‌های کشور عزیزمان ایران هستیم. 

از کدام رنج سنی و از کجا بیشتر شرکت کننده داشته‌اید؟ 
بیشترین رنج سنی شرکت‌کنندگان بین ۱۱ تا۱۶ سال بودند که اعضای شرکت کننده در پاس گل از تمام نقاط ایران زیبا بودند. از روستاهای محروم و کم برخوردار از امکانات تا پایتخت هم شرکت‌کننده داشته‌ایم.

سخت‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو شده‌اید، چه بوده وچقدر توانسته‌اید به هدف‌تان نزدیک شوید؟ 
مهم‌ترین، اولین و آخرین هدف‌مان این بود که آرزوی نوجوانان با استعداد فوتبالی را محقق کنیم و سخت‌ترین چالشی که با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، انتخاب و استعدادیابی نوجوانان بود که امیدوارم این وظیفه را خوب انجام داده باشیم.

استعداد شرط موفقیت یک فرد است یا یادگیری مهارت؟ 
هر چه یک مثلث طلایی را تشکیل می‌دهد در امر موفقیت ورزش مهم است. استعداد و مهارت،تکمیل‌کننده یکدیگر در آینده یک شخص هستند.

​​​​​​​امیرحسین علی‌نیافرد
ضمیمه چار دیواری