نسخه Pdf

آشی گرم و پرخاصیت

این هفته:

آشی گرم و پرخاصیت

چه می‌خواهیم؟
آش شلغم یکی از خوراکی‌های دلچسب زمستانی است که به‌خصوص هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌تواند به بهبودی سریع‌تر ما هم کمک کند.  مواد لازم برای4نفر:
عدس: یک پیمانه
ماش: نصف پیمانه
برنج نیم دانه: یک پیمانه
شلغم: ۵ تا ۶ عدد
پیاز: ۲ عدد متوسط
سبزی آش شامل تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و کمی شوید: ۳۵۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
سیر: ۳ حبه
نعناع داغ: به میزان لازم
آبلیمو یا آبغوره: برای چاشنی به میزان لازم
آب: به میزان لازم

چطور درست کنیم؟
برای پختن این آش ،‌ابتدا برنج نیم‌دانه را با مقداری آب گرم خیس کنید و چند مرتبه بشویید. شلغم را پوست بگیرید و سپس به‌صورت مکعبی خرد کنید. سایز مکعب‌ها و همچنین پوست‌گرفتن شلغم سلیقه‌ای است. عدس و ماش را هرکدام جداگانه بشویید و بخیسانید. پیاز‌ها را رنده یا نگینی خرد کنید و اجازه دهید با روغن و سیر تفت بخورد و طلایی شود. پس از آن فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید. ماش و عدس را اضافه کرده و چند لیوان آب نیز به آنها اضافه کنید. زمان دهید تا حبوبات آش شلغم کاملا پخته شود. به‌محض این که عدس نرم شد، برنج را اضافه و شعله گاز را کم کنید تا ته نگیرد. در ادامه روش تهیه آش شلغم، پس از این که برنج هم پخته شد، شلغم را هم اضافه کنید. سبزی آش را اضافه کرده و در قابلمه را باز بگذارید، ۳۰دقیقه زمان دهید تا آش جا بیفتد. کمی نعناع را با روغن داغ تفت دهید و به قابلمه آش شلغم اضافه کنید. بدین ترتیب داخل یک تابه کوچک مقداری روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس نعناع را اضافه و سریعا شعله را خاموش کنید. نعناع داغ شما حاضر است. 10 دقیقه بعد، آش شلغم را چک کنید. اگر کاملا جاافتاده بود، شعله گاز را خاموش کنید. کمی آبلیمو یا آبغوره و نمک برای مزه‌دارکردن و به‌عنوان چاشنی به آش اضافه کنید. در آخر هم آش را در ظرف بریزید و با کشک و پیازداغ تزئین کنید. 

 خواص شغلم
شلغم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود. مصرف آش شلغم هنگام سرماخوردگی به کاهش علائم آزاردهنده سرماخوردگی کمک خواهد کرد و بهبود را هم تسریع می‌کند.  شلغم منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی است. هر ۱۳۰گرم شلغم، 27.3میلی‌گرم ویتامین ث، 0.11میلی‌گرم مس، 0.117میلی‌گرم ویتامینB6 و 0.174میلی‌گرم منگنز و 8.36گرم کربوهیدرات را به بدن می‌رساند. علاوه بر این، بسیاری از اسیدهای آمینه 0.012گرم تریپتوفان، 0.032گرم ترئونین، 0.047گرم ایزولوسین، 0.043گرم لوسین و 0.047گرم لیزین نیز در ۱۳۰گرم شلغم یافت می‌شود. شلغم در هر ۱۰۰گرم ۲۱کالری انرژی دارد. شلغم برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. در طب سنتی ایرانی و اسلامی به مصرف شلغم هم بسیار توصیه شده است.
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها