ماندن به شرط سرپرستی؟

محمدرضا داورزنی همچنان در چالش بازنشستگی

ماندن به شرط سرپرستی؟

ماجرای بازنشستگی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال یکی از مباحث تکراری و خسته‌کننده ورزش کشور در چند سال اخیر بوده است؛ رئیسی که نزدیک به 40سال سابقه خدمت دارد اما هنوز سر رفتن یا نرفتنش در عرصه مدیریتی ورزش، چالش و بحث وجود دارد. البته طبیعی است در مورد شخصی مثل داورزنی چنین ملاحظاتی وجود داشته باشد. به هر حال هر چه باشد او جزو مدیران موفق ورزشی بوده که باید حسابش را از سایرین جدا کرد. ضمن این که نمی‌توان داورزنی را صرفا مدیری ورزشی نامید و از تأثیرش بر اتفاقات کلان ورزش ایران نگفت. مردی که به واسطه دوستی دیرینه‌اش با مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشین ورزش، قید ریاست فدراسیون والیبال را زد تا دست راست او در این وزارتخانه باشد. خواسته یا ناخواسته بسیاری داورزنی را مرد تصمیم‌گیری‌های مهم و البته دردسرساز ورزش در دولت قبلی توصیف می‌کنند؛ از شایعه اعمال نظرش درباره خروج جنجالی سعید ملایی گرفته تا چمدان پر از پولی که با یک پرواز به امارات برد تا به دست شاگردان کی‌روش برساند!

جریان یک نامه
به نظر می‌رسد داورزنی آخرین روزهای خود را در فدراسیون والیبال سپری می‌کند و دیگر نمی‌تواند با استفاده از بندها و تبصره‌های موجود در ورزش بماند. بحث بازنشسته‌بودن رئیس باسابقه فدراسیون والیبال، دو سال پیش بود که خیلی جدی به میان آمد. جایی که این ایراد به او گرفته شد با 38 سال سابقه کار همچنان مشغول فعالیت است. داورزنی ولی در آن مقطع اعلام کرد ریاستش در فدراسیون والیبال بلامانع است. او با استناد به قوانین سازمان اداری و استخدامی مدعی شد:« اگر فردی 30 سال خدمت داشته باشد اما به سن 60 سالگی نرسیده باشد، دستگاه مربوطه می‌تواند دو تصمیم را در مورد او اتخاذ کند؛ این که او را حفظ کرده یا این که او را بازنشسته کند. ضمن این که در مورد مشاغل تخصصی با مدرک کارشناسی‌ ارشد به بالا، 35 سال خدمت و 65 سال سن ملاک است».
داورزنی جدای از سابقه‌ای که در سپاه دارد، سال‌هاست که کارمند وزارت ورزش و جوانان به حساب می‌آید. از آنجا که مدرک تحصیلی او کارشناسی‌ارشد است و هم این که به 65 سالگی نرسیده(62 سال) طبق‌ بندی‌ که عنوان شد تا سال 1404 می‌تواند به کارش ادامه بدهد. این ولی همه ماجرا نیست. معاون اسبق قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در حالی ادعا کرد از مسیر قوانین سازمان استخدامی مشکل بازنشستگی‌اش برطرف شده که بعد از آن خبر رسید، او بیشتر از این که به لطف بند مذکور مجوز ادامه حضورش را در فدراسیون والیبال گرفته باشد به خاطر رایزنی مسعود سلطانی‌فر با رئیس‌جمهور توانسته فضا را برای این مهم تلطیف کند. از قرار با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین، نامه‌ای به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال می‌شود که با توجه به اهمیت بازی‌های المپیک 2020 توکیو و حضور تیم ملی والیبال ایران در این رویداد بزرگ، برای این که این تیم دچار بحران مدیریتی نشود، مجوز ادامه ریاست داورزنی در فدراسیون والیبال به صورت مقطعی صادر شود؛ مجوزی که تا پایان آذر  امسال، یعنی هفته پیش گرفته شده بود. این گونه بود که مجددا بحث بازنشستگی رئیس فدراسیون والیبال دوباره به میان آمد.
   
 مخالفت وزیر با داورزنی
 اهالی ورزش به خوبی می دانند که محمدرضا داورزنی جزو طیف حمید سجادی، وزیر ورزش فعلی نیست و او نیز نمی‌تواند این انتظار را داشته باشد که سجادی قدمی در این زمینه برایش بردارد. به خصوص این که سجادی در محافل زیادی هم عنوان کرده، مخالف حضور داورزنی در راس فدراسیون والیبال است. به هر شکل داستان ادامه‌دار بازنشستگی مرد اول والیبال این روزها در حالی تیتر داغ رسانه‌ها شده که رئیس فدراسیون والیبال و یارانش بار دیگر مدعی شدند او بازنشسته نیست و همچنان رئیس قانونی این فدراسیون است. اول از همه به دلیل بندی که در بالا به آن اشاره شد. دوم این که فدراسیون والیبال یک نهاد عمومی غیردولتی مستقل است و 80درصد بودجه این نهاد را خودش تامین می‌کند. پس بنابراین ریاست داورزنی شغل نیست. مورد آخر هم بحث حساسیت فدراسیون جهانی والیبال روی عزل و نصب روسا است که اگر قرار است تصمیمی در این باره گرفته شود باید از سوی اعضای مجمع فدراسیون والیبال باشد، نه جای دیگری.  حالا در شرایطی که نزدیک به یک هفته از ابلاغیه بازنشستگی داورزنی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور می‌گذرد، وزارت ورزش و جوانان هنوز هیچ موضعی در این خصوص اتخاذ نکرده است. تنها اظهارنظر مربوط به خود محمدرضا داورزنی است که در جمع خبرنگاران گفته با تلاش‌های وزیر ورزش قرار است تا پایان دوره چهارساله‌اش که یک سال دیگر می‌شود، در فدراسیون والیبال بماند.شنیده‌ها حاکی از آن است که محمد پولادگر معاون قهرمانی وزارتخانه فرد نزدیک به داورزنی توانسته نظر مثبت وزیر را برای نامه‌نگاری با سازمان اداری و استخدامی و ادامه حضور داورزنی در فدراسیون والیبال جلب کند. با وجود جلب نظر وزیر ورزش اما باز هم خیلی نمی‌توان مطمئن بود که داورزنی در فدراسیون والیبال ماندنی می‌شود یا نه. 
   
عبور از سقف ماموریت
طوری که در سابقه او هفت سال ماموریت وجود دارد گفته می‌شود طبق قوانین اداری، کارمندان دولتی برای پنج سال می‌توانند مامور به خدمت شوند. داورزنی اما از این سقف عبور کرده و حالا در این شرایط اگر سازمان اداری و استخدامی هم کوتاه بیاید، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به مساله او ورود می‌کنند. بنابراین اینجاست که شنیده می‌شود وزیر ورزش می‌خواهد حکم ریاست داورزنی را در خفا لغو کند و حکم سرپرستی فدراسیون والیبال را برای او بزند، تا این یک سال بگذرد.البته حمید سجادی خودش هم این روزها اوضاع نابسامانی دارد و زیر تیغ استیضاح است. مطمئنا سکوتی که او درباره داورزنی اختیار کرده بی‌دلیل نیست و تصمیم‌گیری در مورد وضعیت رئیس فدراسیون والیبال به وضعیت خودش در مجلس هم بستگی دارد.

سارا گودرزی - گروه ورزش