آخرین نفس‌های ترامپ

سیاستمدار جنجالی هر روز از بازگشت به کاخ‌سفید دورتر می‌شود

آخرین نفس‌های ترامپ

این روزها نام ترامپ بارها در فضای رسانه‌ای آمریکا شنیده می‌شود، البته نه به عنوان سیاستمداری موفق که درصدد فتح دوباره کاخ سفید است! پرونده‌های مکرر مالیاتی، امنیتی، سیاسی و اخلاقی دونالد ترامپ یکی پس از دیگری بر سر او و طرفدارانش آوار شده است. گویا درپشت پرده معادلات قدرت در حزب جمهوریخواه(حزب متبوع ترامپ) نیز عزمی جدی برای کنارزدن وی از قدرت وجود دارد!

در چنین شرایطی نهادهای رسمی و غیررسمی قدرت در آمریکا ترامپ را مورد هدف مشترک خود قرار داده‌اند، هرچند که مشخص نیست تقابل طرفداران و مخالفان ترامپ در فضای امنیتی و سیاسی آمریکا چه تاثیری خواهد گذاشت. تحلیلگران می‌گویند ترامپ پس از انتخابات میاندوره‌ای کنگره، به عامل برهم‌زننده انسجام جمهوریخواهان و درحقیقت، برگ برنده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری2024 تبدیل شده است. نکته مهم دیگر، به رقابت‌های درون‌حزبی جمهوریخواهان بازمی‌گردد.در این میان ، اصلی‌ترین نامزد رقیب ترامپ ، دی سانتیس، فرماندار ایالات فلوریداست که در جریان رقابت‌های انتخابات میاندوره‌ای اخیر در این ایالت مهم نیز حضورخود در مسند قدرت را تثبیت کرد. او از محبوبیت زیادی در میان جمهوریخواهان برخوردار است و همین مساله کار را تاحد زیادی برای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی دشوار ساخته است. نظرسنجی‌هایی که درخصوص رقابت میان ترامپ و دی‌سانتیس در حزب جمهوریخواه منتشر شده ، در تعارض و تناقض با یکدیگر قرار دارد. در برخی نظرسنجی‌ها، ترامپ با اختلاف بیش از 20درصد از دی‌سانتیس پیش افتاده و در یک نظرسنجی دیگر که در همان بازه زمانی صورت گرفته، ترامپ با همین اختلاف 20درصدی از فرماندار ایالت فلوریدا عقب افتاده است. به همین دلیل، فعلا نمی‌توان این نظرسنجی‌ها را به عنوان مبنای قضاوت خود درخصوص انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان مدنظرقرار دهیم.

 نظرسنجی‌های وحشتناک برای ترامپ 
براساس نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نزد رأی‌دهندگان به پایین‌ترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته رسیده است.
این بدترین خبر ممکن برای ترامپ محسوب می‌شود، سیاستمداری که اکنون با چندین پرونده جنجالی نیز به صورت همزمان دست و پنجه نرم می‌کند. این نظرسنجی نشان داد که فقط 31درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده نظرسنجی مثبت نسبت به ترامپ دارند، در مقابل 59 درصدی که نظر نامطلوبی نسبت به او دارند. 
به گزارش کوینیپیاک، این کمترین امتیازی است که ترامپ از جولای2015 دریافت کرده است.ترامپ همواره درنظرسنجی‌ها از حمایت ثابت 36درصدی در میان رای‌دهندگان برخوردار بوده است. 
به عبارت بهتر، ترامپ در طول سال‌های گذشته و اخیر، طرفداران پر و پاقرص و ثابتی نداشته است. حتی پس از وقوع شورش در ششم ژانویه2021 که منجر به تسخیرکنگره و کشته‌شدن پنج نفر ازجمهوریخواهان افراطی شد، این میزان (درصد طرفداران ترامپ) در نظرسنجی‌ها ثابت ماند.
این روند تا برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره ادامه پیدا کرد. با این حال نظرسنجی جدید نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق آمریکا اکنون با دردسر بزرگی به نام از دست‌رفتن تعدادی از آرای طرفداران پر و پاقرص خود روبه‌روشده است.همین مساله شانس پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری2024 به صورتی جدی کاهش می‌دهد. 

 رویگردانی رای‌دهندگان مستقل از ترامپ
این نظرسنجی نشان داد که ضریب کاهشی آرای ترامپ در میان رای‌دهندگان مستقل نیز فاجعه‌بار است. فقط 25 درصد از رای‌دهندگان مستقل نظر مساعدی نسبت به او دارند، در مقابل 62 درصد که نظر نامطلوبی دارند - پایین ترین رتبه ترامپ در میان آن گروه از زمانی که کوئینیپیاک برای اولین بار این سوال را در می ‌2015 مطرح کرد- فراموش نکنیم که در سال 2016 میلادی، ترامپ با تکیه بر آرای 60 درصد از رای‌دهندگان مستقل توانست در ایالات کلیدی و مطرح به پیروزی دست یابد و درنهایت، کلید کاخ سفید را در سال2016 به دست بیاورد. در میان جمهوریخواهان نیز ترامپ بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داده است. در حالی که 70درصد از رای‌دهندگان جمهوریخواه هنوز دیدگاه مثبتی نسبت به ترامپ دارند، 20درصد گفته‌اند که او را فردی نامطلوب برای حضور در مسند ریاست جمهوری می‌بینند. این پایین‌ترین میزان رضایت رای‌دهندگان حزب جمهوریخواه نسبت به ترامپ از مارس2016 محسوب می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که واکنش ترامپ در قبال نظرسنجی کوئینیپیاک چه خواهد بود! واقعیت این است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا فعلا قصد ندارد از تصمیم خود مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 عقب‌نشینی کند. حتی سران حزب جمهوریخواه ترامپ را از این معادله کنار گذاشته یا وی در رقابت‌های درون‌حزبی در برابر رقبای خود شکست بخورد، قطعا در قالب نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری 2024 حاضر خواهد شد. این مساله قطعا منجر به تقسیم آرای جمهوریخواهان به سود دموکرات‌ها خواهد شد. از این رو، دموکرات‌ها در عین مخالفت شدید با ترامپ ، نسبت به ادامه حضور وی در معادلات انتخاباتی سال 2024 بی‌میل به نظر نمی‌رسند!

جانشینان ترامپ از راه می‌رسند 
واشنگتن‌پست به تازگی در گزارشی نوشت:در حالی که نزدیک به دو سال تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی باقی مانده، چندین جمهوریخواه در ایام تعطیلات خود نقشه سرنگونی دونالد ترامپ در سال۲۰۲۴ را می‌کشند .ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا، که به عنوان رقیب بالقوه ترامپ شناخته می‌شود، به تازگی تبلیغاتی را در گوگل و فیس‌بوک منتشر کرده و اگر چه هنوز داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نشده، اما به عنوان یک چهره محبوب در میان محافظه‌کاران ظاهر شده است. او در انتخابات میاندوره‌ای امسال به راحتی پیروز شد و تنها نامزد حزب جمهوریخواه است که در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی گرفته و خشم او را برانگیخته است.با این حال، دی‌سانتیس تنها جمهوریخواهی نیست که اقدام‌های اخیرش، گمانه‌زنی‌هایی در مورد انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴ را باعث شده است. به نوشته واشنگتن‌پست، تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی که در انتخابات نوامبر نیز مجددا پیروز شد، تبلیغات در فیس‌بوک را دوباره شروع کرده است.چندین چهره دیگر از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق و آسا‌ها چینسون، فرماندار آرکانزاس که هر دو از منتقدان ترامپ به شمار می‌روند، در حال مذاکره با حامیان مالی هستند .احتمال شرکت برخی از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ نیز در گردونه رقابت‌ها وجود دارد. لیز چنی، نماینده ایالت وایومینگ که در سال‌های اخیر با ترامپ مخالفت کرده، گفته که در حال بررسی حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری است. کریس سونونو، فرماندار محبوب و میانه‌رو نیوهمپشایر نیز گرچه گفته برنامه‌ای برای نامزدی ندارد، اما تبلیغات دیجیتال را در برخی ایالت‌ها آغاز کرده است.

محمد علیزاده - بخش بین‌الملل