نسخه Pdf

جلوه گیاه برگ‌پهن فیکوس به طراحی داخلی خانه شما

آشنایی با گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم

جلوه گیاه برگ‌پهن فیکوس به طراحی داخلی خانه شما

گلدان فیکوس الاستیکا که گاه در ایران به آن فیکوس آلمانی نیز گفته می‌شود، از آن دسته گیاهان عالی برای تصفیه هوا و جذب آلایندگی‌هاست. گل فیکوس الاستیکا از گیاهان بسیار زیبا و مقاوم با برگ‌های چرمی و پهن و در رنگ‌های مختلف موجود است. این گیاه بومی هند و اندونزی است و در خاستگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌‌شود و تا ارتفاع زیادی رشد می‌کند اما در گلدان و در برخی مناطق آن را به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنند.

روش نگهداری فیکوس  
این گیاه به‌خوبی در محیط‌های بسته رشد می‌کند و حتی در دماهای پایین هم مقاوم است اما بهترین دما برای آن 16 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. گرچه بهتر است حداقل مقدار نور کمی به این گیاه بتابد اما اگر چنین شرایطی در منزل شما وجود ندارد، جای نگرانی نیست، چون این گیاه در سایه و حتی تاریکی هم رشد می‌کند. از تابش نور مستقیم به آن جلوگیری کنید (به‌خصوص در فصل تابستان). اگر آن را در محیط گرم و خشکی قرار دادید، مواظب حشرات موذی باشید. رشد این گیاه تا حدود 5/2متر است که توصیه می‌کنیم وقتی کمی ارتفاعش زیاد شد و تمایل به خم شدن داشت با تکیه دادن به یک میله چوبی، آن را استوار نگه دارید. می‌‌‌‌توانید در ماه‌های تابستان به آن کود مایع اضافه کنید و از اواسط تابستان تا پایان پاییز مرتبا آن را آبیاری کنید. در زمستان مرطوب نگهش دارید اما مواظب باشید که در آب غرقش نکنید. زمان مناسب برای تعویض گلدان هنگامی است که ریشه گیاه از خاک بیرون زده باشد در غیر این صورت تعویض گلدان را به تعویق بیندازید.

تکثیر فیکوس

این گیاه آپارتمانی آن‌قدر جذاب است که قطعا دل‌تان می‌خواهد تکثیرش کنید‌. به این منظور می‌توانید از قلمه زدن استفاده کنید. 

زمان مناسب برای انجام این کار اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان است.

برای تهیه قلمه‌ها می‌توانید از ابتدا یا انتهای ساقه یا هر دو استفاده کنید.

طول مناسب برای قلمه‌ها حدود 15‌سانتی‌متر است.

اگر تعداد برگ‌های قلمه‌ای که انتخاب کرده‌اید زیاد است، برگ‌ها را حذف کنید تا در نهایت 2‌تا 3 برگ باقی بماند، این کار برای این‌که گیاه بتواند بیشتر انرژی خود را صرف ریشه‌زایی کند ضروری است.

هنگامی که قلمه‌ها را از گیاه اصلی جدا می‌کنید شیره سفیدی از آن خارج می‌شود که می‌توانید قلمه را به مدت 30 دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان متوقف شود و سپس قلمه‌ها را در بستر مناسب کاشت بکارید.

بعد از کاشت قلمه‌ها روی گلدان را با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای برای رشد بهتر قلمه‌ها فراهم شود.

تا زمانی که قلمه‌ها ریشه و برگ جدید نداده‌اند بستر کاشت را مرطوب نگه دارید. قلمه برگ و خواباندن هوایی هم راه‌های دیگر قلمه‌زدن فیکوس است که البته کاری تخصصی‌تر به‌حساب می‌آید و چندان راحت نیست!

بیماری‌های گیاه فیکوس
​​​​​​​
اگر برگ‌ها بدشکل، رنگ‌پریده و ریز هستند یعنی گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی داشته و هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید. اگر برگ‌ها بی‌رنگ شده‌اند هم یعنی نور زیاد بوده و باید گیاه را به محل کم‌نورتری منتقل کنید. اگر زیر برگ‌ها و روی ساقه‌ها لکه‌های برجسته قهوه‌ای مشاهده می‌شوند، عارضه مربوط به حمله حشره و آفت بوده و باید هر ماه یکبار با سم حشره‌کش نفوذی، گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید. با پنبه اغشته به سم نیز می‌توانید لکه‌ها را مسموم کنید. اگر برگ‌ها دارای لکه‌های قهوه‌ای هستند و به طور ناگهانی سقوط می‌کنند یعنی هوا خیلی سرد است، گلدان را به محل گرم‌تری منتقل کنید. برگ‌ها لوله‌شده و آویزان هم به این معناست که گیاه تشنه است. گلدان را به مدت 15دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، آبیاری را تنظیم کنید. اگر برگ‌های پایینی زرد شده و سقوط می‌کنند هم یعنی آبیاری بیش از اندازه بوده و باید اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، سپس آبیاری کنید. این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است.

مریم احمدی - چاردیواری