حبیب ملت

حبیب ملت

ﺣﺎج ﻗﺎﺳﻢ ﺳﻠﯿﻤﺎﻧﯽ سال‌ها در ﮐﺎﻧﻮن نگاه‌ها ﻗﺮار داﺷﺖ و می‌توان به تحقیق گفت نام حاج قاسم در محافل سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و حتی فرهنگی بسیار پرتکرار بود. خصوصیات حاج‌قاسم را می‌توان در چند بعد بررسی کرد: اﺧﻼص، ساده‌زیستی، وﻻﯾﺘﻤﺪاری، ﮐﺎرآﻣﺪی، مدیریت جهادی، ﻣﺮدم‌دوﺳﺘﯽ، ﺧﺪﻣﺖ بی‌منت، فدایی ملت بودن و نگاه بسیط فرهنگی و اجتماعی در عین پایبندی به اصول از جمله ابعاد وجودی قاسم سلیمانی بود؛ ابعادی که می‌تواند هرکدام از آنها الگو و سرمشقی برای همگان به‌ویژه مسئولان جمهوری اسلامی باشد، چه این‌که مردم این خصوصیات را دیدند که آن تشییع تاریخی را انجام دادند؛ تشییعی که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترین بدرقه جهان» یاد کردند.

حاج قاسم علاوه بر حوزه منطقه‌ای، سیاست خارجی، دفاع از عتبات مقدس در عراق و سوریه، حضور پرقدرت و مؤثر از افغانستان تا دریای مدیترانه و برنامه‌ریزی سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی در سرپنجه‌های عملیاتی جمهوری اسلامی با هدف صدور انقلاب اسلامی و در عرصه سیاست داخلی نیز حضور مؤثر و وحدت بخشی داشت. 
حاج قاسم بر مبنای نگاه باز رهبر انقلاب و امام‌خمینی(ره) نگاه جناحی و سیاسی نداشت و به‌جای ورود به دعواهای قبیله‌ای قدرت و سیاست، نگاه وحدت‌بخش آن هم از نوع حداکثری داشت. حاج قاسم معتقد و عامل بود به این موضوع که وحدت ملی باید پیرامون ولایت‌فقیه شکل بگیرد، شاید کمتر کسی را در جمهوری اسلامی بتوان پیدا کرد که به لحاظ اندیشه و عمل این‌قدر مطابق با خط مشی رهبری حرکت کند 
شاید یکی از ابعاد ناشناخته حاج قاسم سلیمانی، بعد فرهنگی و اجتماعی وی باشد. حاج قاسم به فرهنگ و هنر علاقه‌مند بود که این علاقه‌مندی در حد حرف نماند و با جریانات مختلف ادبی و هنری ارتباط داشت. جلسات مستمر با نویسندگان و هم‌صحبتی با آنها از جمله برنامه‌‌های ثابت وی بود. حاج قاسم به تولید آثار فاخر سینمای ایران بارها کمک کرده بود؛ از حضور در پشت صحنه و حمایت از عوامل فیلم تا حضور مستمر و طولانی در جلسات مربوط به ساخت برخی فیلم‌ها و کمک فکری، فنی و محتوایی برای بهتر ساخته شدن یک اثر سینمایی که این موضوع حداقل در بین بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. کمک‌های وی به جبهه فرهنگی انقلاب برای فعالیت بهتر و حضورهای دلی و از سرشوق حاج قاسم در سازمان هنری رسانه‌ای اوج به‌عنوان سرپل ارتباط با جریان هنری، جلسات مستمر و طولانی با کارگردانان مهم و برجسته سینمای ایران و ارتباط ویژه با اهالی فرهنگ و هنر از جمله موارد فراموش‌نشدنی است که ان‌شاءا... روزی توسط هنرمندان موصوف و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب منتشر شود و در اختیار مردم قرار بگیرد تا متوجه شوند وقتی از انسانی جهانشمول می‌گوییم، دقیقا درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم.
چرا حبیب ملت؟ امسال در روزنامه جام‌جم تصمیم گرفتیم به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ویژه‌نامه‌ای در خور شأن این شهید والامقام منتشر کنیم. در این ویژه نامه سعی شده ابعادی ناگفته از زندگی حاج قاسم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و نظامی در گفت‌وگو با نزدیکان و شخصیت‌هایی که با ایشان محشور بودند، بیان شود. «حبیب» اسم مستعار حاج قاسم و اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، اسم رمز بی‌سیم وی در عملیات کربلای5 بوده است. اگر به تشییع حاج‌قاسم دقت کنیم و اشک و علاقه مردم و حضور همه طیف‌های مختلف جامعه را ببینیم، متوجه می‌شویم حاج قاسم واقعا «حبیب ملت» بود. این عشق و علاقه مردم بی‌دلیل نبود. او نماد اخلاص بود و این جمله طلایی از وی هست که «ای کاش به این بلوغ برسیم دیده نشویم آن‌که باید ببیند، می‌بیند» و آن‌که باید می‌دید، دید و این «حبیب ملت» شدن که بالاترین مدال افتخار یک سرباز است به‌راحتی به دست نیامد و شاید دیگر کسی نتواند در پیشگاه ملت در این جایگاه رفیع قرار بگیرد .
امید داریم این تلاش ناچیز، مرضی رضای پرودگار عالم و شهدای والامقام قرار گیرد.

مهدی گیوه‌کی - مدیر مسئول

ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها