نامزد گلوله‌ها

نامزد گلوله‌ها

مردان بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ ایران کم نیستند اما اصولا روزگار امروز با تمدن مبتنی بر فضای مجازی، ضدقهرمان است. با این حال بسیاری از کسانی که تاریخ را متحول ساختند از نفوذ اجتماعی بسیاری برخوردار بودند. لازمه نفوذ اجتماعی وجود منابعی قدرتی در فرد است که امکان نفوذ را محقق می‌کند.

منابع قدرت حاج قاسم سلیمانی نه از جایگاه رسمی‌اش نشات می‌گرفت و نه از قدرت پاداش و تنبیه، بلکه آنچه به او قدرت می‌بخشید، قدرت مرجعیت اجتماعی است که عمدتا به شاکله شخصیتی او برمی‌گردد و موجب شد سردار سلیمانی محل رجوع دیگران قرار گیرد.
شاخصه‌های فکری، رفتاری و عملی او در مقاطع مختلف نشان‌دهنده این است که زندگی سردار سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی بی‌نظیر تاریخ ایران است که در ایام عمر خود و حتی پس از شهادت توانست زمینه‌ساز تحولات روحی و اجتماعی در آحاد ملت شود. شهرت‌گریزی و بی‌میلی به پست و مقام برایش ملکه شخصی بود و او خود را بیشتر نامزد گلوله‌ها می‌دانست و تا پایان عمر به عنوان سرباز هیچ گاه سنگرش را ترک نکرد.
جریان‌سازی و نهادسازی مردمی از مهم‌ترین شاخصه‌های رفتاری حاج قاسم بود و به تمام معنا مردم را با تمام طیف‌هایش قبول داشت و سعی می‌کرد به کم خود آنها مشکلات را حل کند. رخدادهای دهه 70 خورشیدی در مناطق جنوب‌شرق کشور و بازگرداندن اشرار به زندگی توسط اهالی منطقه باعث شد که برخی از آنها امروزه کشاورزان برتر کشور شوند. او دارای فهم سیاسی بالا بود و همین امر باعش می‌شد تا در تصمیم‌گیری‌ها و کارها منافع مردم را در نظر داشته باشد. 
حاج قاسم به مانند تمامی فرماندهان مکتب امام خمینی(ره) اهل شهرت نبود و تا قبل از ظهور داعش در منطقه در گمنامی فعالیت می‌کرد. سردار سلیمانی نه‌تنها سطحی حرف نمی‌زد بلکه باورش این بود مسئولی که تصمیم‌گیرنده است باید کاملا در حیطه کاری خود خبره باشد و قاطعانه وارد عمل شود.
حضور و فرماندهی در خطرناک‌ترین میدان‌های نبرد از او نابغه‌ای ساخته بود که آوازه‌اش در کشور و رسانه‌های دنیا پیچید اما هیچ گاه دچار غرور و تکبر نشد بلکه با کمال تواضع و فروتنی در میان همرزمانش حضور پیدا می کرد. جهان‌نگری و دید وسیع او باعث شده بود که حاج قاسم فقط به فکر مسلمانان نباشد و به نجات بشریت کمک کند.
اما سخن پایانی، منظومه پیش روی شما حاصل زحمات همکاران ما در جام‌جم است که سعی نمودند تا گوشه‌ای از زندگی پرثمر شهید حاج قاسم سلیمانی را جهت مطالعه و ثبت در تاریخ ایران جمع‌آوری نمایند. برخی از این مطالب برای اولین بار و در مورد مراحل مختلف زندگی فرمانده به رشته تحریر درآمده است. بررسی دو عملیات والفجر8 و کربلای5 به عنوان مهم‌ترین عملیات‌هایی که لشکر ثارا... به فرماندهی حاج قاسم در سال‌های دفاع مقدس در آن شرکت داشتند. بازگشت امنیت به مناطق جنوب‌شرق کشور، بررسی فعالیت‌های فرهنگی -اجتماعی حاج قاسم، معرفی و انتشار تصاویر قاتلان شهید برای اولین بار از مهم‌ترین عناوین این مجموعه خواهد بود. این مجموعه را تقدیم روح پرفتوح فرمانده بزرگ ایرانی، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی می‌کنیم.

حسین جودوی - عضو شورای سیاستگذاری
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها