نسخه Pdf

اظهارنامه

اظهارنامه

شما خوانندگان تپش می‌توانید پرسش‌های حقوقی خود  را در شبکه‌های اجتماعی مطرح و پاسخ را  در این ستون بخوانید.

چک ضمانت برای استخدام را چطور باید نوشت؟
زمانی که شما قراردادی را هنگام استخدام امضا می‌کنید باید شماره چک و مبلغ آن را در قرارداد ذکر کنید که این چک بابت تضمین و حسن انجام کار است. بنابراین تا زمانی که شما سوءنیتی نداشته باشید و باعث ایجاد خسارات مادی یا معنوی نشده باشید، می‌توانید تقاضای استرداد چک موصوف را از کارفرما کنید. درغیراین‌صورت دادخواست استرداد چک را مطرح کنید.

فوت همسر بعد از طلاق باعث محرومیت از ارث است؟
بر‌اساس ماده ۹۴۳ قانون مدنی اگر شوهر از همسر خود با طلاق رجعی جدا شود و هریک از زن یا شوهر قبل از انقضای عده بمیرد دیگری از او ارث می‌برد اما اگر یکی از آنها بعد از انقضای عده فوت کند و نوع طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمی‌برند. در مورد میزان سهم ارث زن از همسرش، اگر شوهر دارای فرزند یا نوه بود، ارث فقط به اندازه یک‌هشتم اموال خواهد بود اما اگر فرزند و نوه نداشته باشد سهم‌الارث از همسر، یک‌چهارم اموال است. نکته دیگر آن‌که هیچ‌گاه ارث زن از تمام اموال شوهر نخواهد بود. حتی اگر شوهر فوت شده به‌جز زن خود وارث دیگری نداشته باشد. حال اگر زن فوت کند سهم ارث شوهرش به این صورت است. اگر زن و مرد دارای فرزند مشترک باشند، مرد یک‌چهارم از اموال زنش را ارث می‌برد. در صورتی که فرزندی از یکدیگر نداشته باشند، مرد یک‌دوم از اموال زنش را به ارث می‌برد. اگر خانم وارث دیگری به‌جز شوهرش نداشته باشد، تمام اموال زن، به مرد به ارث می‌رسد.

در صورت تخلیه نکردن ملک، اجرای حکم تخلیه چه مدت زمان می‌برد؟
براساس ماده سه قانون موجر و مستاجر مصوب سال1376، پس از انقضای مدت اجاره بنا به تقاضای موجر یا قائم‌مقام قانونی وی تخلیه عین مستأجره در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی توسط ضابطان قوه قضاییه انجام خواهد گرفت.

ضمیمه نوجوانه