نسخه Pdf

تمساح خلیج‌فارس

تمساح خلیج‌فارس

وقتی دستگیر شد 31سال داشت اما بررسی حساب‌های بانکی‌اش نشان می‌داد طی دو سال، 2000میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این ماجرای تمساح خلیج‌فارس، سرکرده یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق مواد مخدر است که علاوه بر ایران در چند کشور دیگر نیز فعالیت داشت اما سرانجام به دار مجازات آویخته شد.

اوایل سال90 بود که ماموران مبارزه با مواد مخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد با وجود مسدود کردن مرزهای شرقی، همچنان محموله‌های قابل توجه مواد مخدر وارد کشور می‌شود. سرانجام معلوم شد در پشت پرده بخش عظیمی از مواد مخدری که وارد کشورمان می‌شود، پسر جوانی قرار دارد که به تمساح خلیج‌فارس معروف است. هرچند ابتدا ماموران فقط یک اسم از این سرکرده باند ترانزیت مواد مخدر در اختیار داشتند اما هرچه تحقیقات ادامه پیدا می‌کرد، اطلاعات تازه‌تری از او به دست می‌آمد. شواهد به دست آمده حاکی از آن بود که این جوان ــ که اهل جنوب کشور است ــ عیسی نام دارد و متولد1362 است. او که فقط پنج کلاس درس خوانده و سرباز فراری است از مدتی قبل وارد کار قاچاق مواد مخدر شده بود و در سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان به شکل گسترده‌ای در زمینه مواد مخدر فعالیت می‌کرد و صدها نفر برای او کار می‌کردند. شواهد به دست آمده نشان می‌داد او محموله‌های بزرگ مواد مخدر را این بار نه از مرزهای شرقی بلکه با استفاده از قایق‌های تندرو و لنج از مرزهای آبی جنوبی وارد کشور می‌کرد. او برای این کار شبکه گسترده‌ای از قاچاقچیان مخوف را به کار گرفته بود که هرکدام در ایران و کشورهای مختلف وظیفه مشخصی داشتند. 
سرکرده این باند قاچاق مواد مخدر تلاش می‌کرد از راه دور اعضای باند را هدایت کند و خودش کمتر آفتابی می‌شد. از سوی دیگر، او مدام در حال جابه‌جایی مخفیگاه‌هایش در افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج‌فارس بود. او چند رابط داشت که وقتی شرایط برایش مهیا می‌شد برای چند روز به کشور وارد می‌شد. اواخر شهریور93 ماموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد تمساح خلیج‌فارس که آن زمان 31سال داشت از دبی وارد استان هرمزگان شده است. این قاچاقچی در مخفیگاهش محاصره و پس از سال‌ها تلاش به شکل غافلگیرکننده‌ای به دام افتاد. در زمان دستگیری این قاچاقچی 2.5میلیارد تومان پول نقد از مخفیگاهش کشف شد. او اعتراف کرد در مدت دو سال با تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از مرزهای زمینی به مرزهای آبی توانسته بیش از 400تن مواد مخدر وارد کشور کند.