نسخه Pdf

اظهارنامه

اظهارنامه

شما خوانندگان تپش می‌توانید پرسش‌های حقوقی خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح و پاسخ را  در این ستون بخوانید.

نگهداری نوار،‌ دیسکت و لوح‌های فشرده مستهجن و مبتذل جرم بوده و دارنده به مجازات جزای نقدی و ضبط تجهیزات مربوطه محکوم می‌شود.

زمان تجدیدنظرخواهی نسبت به آرای محاکم بدوی برای اشخاص مقیم ایران فقط 20 روز از زمان ابلاغ رأی با انقضای مدت واخواهی است.

هرگاه دادگاه به تقاضای زن حکم طلاق را صادر نماید، چنانچه شوهر حسب اجرای حکم در دفتر طلاق حاضر نشود دادگاه نماینده‌‌ای را به دفترخانه به نمایندگی از شوهر برای اجرای صیغه طلاق معرفی می‌کند.

درخواست صدور مجوز سقط جنین فقط هنگامی پذیرفته می‌‌شود که جهت درمان بوده و قبل از چهار ماهگی جنین به درخواست زوجین و با معرفی‌نامه پزشک، نتایج آزمایشات پزشکی به اداره کل پزشکی قانونی استان تقدیم شود.

در صورتی که مهریه کامل پرداخت شود، حق حبسی برای زوجه وجود ندارد و اگر قسطی پرداخت می‌شود تا پایان پرداخت آن زوجه می‌تواند از حق حبس استفاده کند.

​​​​​​​اگر در قباله ازدواج، در قسمت مشخصات طرفین در مورد زن نوشته شود کارمند، کارگر یا هر عنوان دیگری، اصل بر این است که شوهر با علم و اطلاع از شغل خانم با او ازدواج کرده است بنابراین دیگر نمی‌تواند او را از ادامه اشتغال منع کند. نباید فراموش کرد که حتی اگر اشتغال زن در قباله ازدواج به صورت یک حق شرط شود، باز شوهر این امکان را دارد که اگر مدتی بعد شغل او را مخالف مصالح خانوادگی و حیثیت یا شان خود یا زن تشخیص داد از دادگاه ممانعت زن از ادامه کار را بخواهد.