نسخه Pdf

قرارداد بیست‌ونه‌، سی

درباره مزایا و معایب کنکور دی ماه

قرارداد بیست‌ونه‌، سی

سلام، الان که در حال خواندن این متن هستید، بسیاری از دانش‌آموزان سال دوازدهمی روی صندلی‌های تک‌نفره‌ جلسه‌ کنکور نشسته‌اند.

اصلا شاید هم کنکوری هستید و بعد از آزمون سری به دکه‌ روزنامه‌فروشی زده و مشغول خواندن ضمیمه‌ نوجوانه هستید. بنده خود نیز از جلسه‌ آزمون به شما سلام می‌کنم. به‌هر روی امکان دارد تا الان مشکلات زیادی برای آینده‌سازان کنکوری این مرز و بوم اتفاق افتاده باشد. بعضی چپ دست باشند و صندلی راست دستی‌ها نصیب‌شان شده باشد، بعضی کارت شناسایی خود را جا گذاشته و مجبور باشند مسیر خانه‌ تا حوزه آزمون را برگردند و با تاخیر آزمون را شروع کنند و برخی شکلات و آبنبات همراه‌شان نباشد و با دیدن اولین صفحه فشارشان بیفتد. همه‌ اتفاق‌ها می‌تواند مدنظر باشد اما این میان هم هستند دانش‌آموختگانی که می‌روند ببینند این کنکوری که می‌گویند چیست؟ اصلا راست است که آبمیوه و تی‌تاپ می‌دهند؟ و خیلی آرام و راحت شروع ‌می‌کنند به ورق زدن و اگر به پاسخ نرسیدند هم نرسیدند. 
از نظر منی که مثل شما قرار است آزمون بدهم این روز واقعا یک دستگرمی است. یعنی هرطوری حساب کنی، نمی‌شود در نیم سال اول مجموعه‌ منابع کل سال را تکمیل کرد. حالا یا ما سوالات را فتیله پیچ می‌کنیم یا در نهایت سوالات ما را فتیله پیچ خواهند کرد که باز هم ملالی نیست. خدا که فرصت آزمون تیرماه را از ما نگرفته است. گرفته؟ برای این‌که به عمق سخنان من پی ببرید و اطمینان پیدا کنید که نظر بسیاری با من موافق است و خیلی نباید ذهن‌تان را درگیر این امتحان کنید، سری به یکی از دبیرستان‌های فرزانگان شهر تهران زدم تا به اصطلاح با دانش‌آموزانی که خیال می‌کنید از لحاظ درسی در خفن‌ترین مرتبه قرار دارند، گپی بزنم. 
اول از همه از قصدشان برای شرکت در کنکور دی ماه پرسیدم و پاسخ دادند دوست دارند بدانند آیا می‌توانند به طور کلی دو‌سه ساعتی روی صندلی بنشینند و با سوالات سروکله بزنند؟ همچنان در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردند و امتحان کرده بودند اما از نظرشان قرار گرفتن در جو کنکور، دیدن دانش‌آموزان با چشم‌های بعضا بشاش و بعضا خواب‌آلود، چهره‌ خانواده‌ها و دست به دعا کردن‌شان نزدیک در حوزه‌ امتحانی و تمامی این بالا و پایین‌ها مجاب‌شان می‌کند که بیشتر به شرایط یک کنکوری بودن فکر کنند. از نظر این دانش‌آموزان این آزمون کنکور که از قضا رتبه‌بندی هم ندارد و صرفا درصد پاسخگویی در هر درس را برای داوطلبان به نمایش می‌گذارد، محکی است تا بدانند تا این جای سال مسیر درست درس خواندن را پیش گرفته‌اند یا خیر. به‌گفته‌ برخی معدل بیست‌ها، موفقیت در آزمون‌های دو‌سه هفته‌ای مدرسه هم یک‌شبه به دست نمی‌آید و باید برای هرکدام‌شان تلاش کرد اما داشتند روزهایی را که بسیار درس خوانده بودند و فتیله‌ کتاب‌ها را پیچانده بودند، ولی نتیجه باب میل خودشان و مشاورشان نبوده است. در ادامه خاطر نشان کردند که ممکن است بسیاری از ما هم در این آزمون به نتیجه‌ دلخواهی که چند ماهی برایش تلاش کرده بودیم، نرسیم چه برسد به کسانی که حقیقتا آنچنان این موضوع را جدی نگرفته بودند. نام مشاوران، این قشر زحمتکش تحصیلی را آوردم. پیشنهاد می‌کنم نظر مشاوران تحصیلی را هم بخوانید و از نظر راهنمایان این مسیر آگاه شوید. 
ابتدا که قصد کردم با مشاوران تحصیلی صحبت کنم و نظرشان را بدانم، فکر می‌کردم خیلی مصرانه قصد دارند تا همه‌ قبولی‌ها را در همین تیرماه جمع کنند و با خود ببرند اما وقتی پای حرف‌های خودشان و افراد تیم‌شان نشستم، متوجه شدم ماجرا به این غلیظی‌ها که من خیال می‌کردم هم نبوده! از نظر این راهنماگران از آنجا که انتخاب رشته‌ کنکوری‌های دی‌ماه هم در همان مرداد‌ماه و با کنکوری‌های تیرماه انجام می‌شود، صلاح است که دانش‌آموزان برای کنکور تیر‌ماه هم آمادگی لازم را داشته باشند. اگر برای این آزمون بسیار خوب تلاش کرده و مسیر بی‌نقصی را در پیش داشتند، همین رویه را تا تیرماه سال1402 ادامه دهند تا بهترین نتایج را برای قبولی در بهترین دانشگاه‌های کشور به‌دست آورند اما اگر دانش‌آموزی تا این لحظه و برای این کنکور به‌طور جدی درس نخوانده و درصد زیادی از کتاب تست‌هایش سفید است و بر ما و روح پاک‌مان درود می‌فرستد، آرامش خود را حفظ کند و نگرانی به دل خود راه ندهد. سعی کند در این امتحان که برای بسیاری از دانش‌آموزان اولین کنکور عمرشان است، به هر سوالی که از پاسخش اطمینان دارد جواب دهد ولو اگر تعداد پاسخ‌هایش بسیار کم باشد؛ زیرا هرچه تعداد غلط‌هایش افزایش پیدا کند به ضرر درصد پاسخگویی‌اش در آن درس است. بعد از آزمون به فکر جبران باشد و با داشتن برنامه‌ریزی درست، منظم و دقیق در این پنج ماه باقی مانده تلاش کند تا شرمنده‌ خودش و وجدانش نشود. همان‌طور که دیدید و خواندید این قرارداد بیست‌و‌نه، سی که بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بسته شده است آن‌قدر‌ها هم ترسناک نیست و نباید کنکوری‌های عزیز هزار و چهارصد و دویی‌مان را در هول و ولا بیندازند. با تکیه بر دانش 11سال و نیمه‌ خودتان و استعانت از حضرت حق، انواع نذرها و صلوات‌ها به روح پاک چهارده معصوم، سفره‌های حضرتان، پیامبران و قسم به شال سبزرنگ امامان این بیست‌و‌نهم و سی‌ام دی‌ماه را پشت سر بگذارید و پرقدرت برای تیرماه آماده شوید. راستی چرا پشت سر بگذارید؟ پشت‌سر بگذاریم درست‌تر است. بنده خودم هم باید یک فهرست بلند بالا از نذرهایی که کرده‌ام، تهیه کنم تا سال بعد همین موقع‌ها که همه‌مان به هدف‌مان رسیدیم، زیرش نزنم. به امید پیروزی فرزندان ایران بر کنکور و کنکورستان. 

​​​​​​​طهورا روستا
ضمیمه چار دیواری