نسخه Pdf

علامه طباطبایی درد دین و تفکر داشت

«آن یگانه» آمد؛

علامه طباطبایی درد دین و تفکر داشت

مراسم رونمایی از کتاب «آن‌یگانه (سیری در زندگی و نظام فکری علامه طباطبایی)»، با حضور عبدا... نصری استاد فلسفه و نویسنده کتاب، حسن سیدعرب پژوهشگر فلسفه اسلامی و محمدرضا اسدی محقق و مترجم برگزار شد.

نصری، مولف کتاب در ابتدای سخنان خود در این نشست از تلاشی سخن گفت که دو دهه است آن را دنبال می‌کند و بیان کرد: من دو دهه است که پروژه‌ای برای خود طراحی کرده‌ام و در مسیر آن حرکت می‌کنم و آن معرفی متفکران دوران معاصر خود به دیگران است. برخلاف غرب که درباره متفکران فکری خود هزاران اثر می‌نویسند ما متاسفانه کتاب چندانی درباره متفکران معاصر خود و حتی قبل از آن نداریم و لازم است که از زوایای مختلف و در سطوح متفاوت شخصیت‌های فکری خود را معرفی کنیم.
 او ادامه داد: یک ویژگی کتاب آن یگانه، این است که هم به زندگی علامه طباطبایی می‌پردازد و هم به آثار او. به‌علاوه این‌که به نظام فکری علامه پرداختم و سعی کردم به‌گونه‌ای باشد که جامعیت داشته باشد و نظام فکری، کلامی، عرفانی و اندیشه‌هایش درباره جامعه، علم اخلاق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و... در آن بیان شود.حسن سیدعرب سخنان خود را درباره مولف کتاب آن‌یگانه آغاز کرد و گفت: عبدا... نصری، موسس تاریخ شفاهی فلسفه اسلامی در کشور ماست و در کتاب «حدیث اندیشه» معرفی فلسفه اسلامی به معاصران را به‌عهده داشته است. نصری خیلی از اساتید دوره معاصر را به درس دیده است و همچنین بسیاری از کسانی که در آثارش معرفی کرده است کمتر می‌شناسیم.
 او درباره کتاب بیان کرد: اساس کتاب و نخ تسبیح آن این است که علامه طباطبایی دارای یک نظام فکری است و متفکری که دارای نظام فکری است یعنی اصول فکری او متناقض نیست و دارای وحدت و یکپارچگی است که یکدیگر را نقض نمی‌کنند. 
 او ادامه داد: این کتاب نشان ‌می‌دهد نظام فکری علامه طباطبایی نظامی است که براساس نوع شناختی که از فلسفه اسلامی داریم، اهمیت ویژه‌ای دارد و شکل تدوین کتاب به گونه‌ای است که حوزه‌ای از فکر علامه طباطبایی را بدون گزارش نگذاشته است و اگر این کتاب به زبان‌های دیگر ترجمه شود ما می‌توانیم علامه را به جهانیان بشناسانیم. محمدرضا اسدی، محقق و مترجم فلسفه سخنران سوم این نشست بیان کرد: در دورانی به سر می‌بریم که در آن اندیشمندانی که از سرِ درد دینی به تبلیغ آن بپردازند کم می‌بینیم. من طباطبایی را مصداق آن خلوت‌نشینی می‌بینم که حافظ از آن سخن می‌گوید و در دوره ما مورد غفلت قرار گرفته درحالی‌که چراغ عقلانیت اسلامی را برافروخته است.
این محقق و مترجم فلسفه با بیان این‌که این کتاب در خدمت این است که نه‌تنها توصیف، بلکه تحلیل هم داشته باشد و نه‌تنها تحلیل که نقد هم داشته باشد عنوان کرد: از کتاب آن‌یگانه هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص و حتی خواص‌الخواص و هم اساتید و متخصصان می‌توانند استفاده کنند.