نسخه Pdf

نوآور

نوآور

ChatGPT
تصاحب یک‌پنجم مشاغل توسط ChatGPT

راه‌اندازی ChatGPT، یک چت ربات هوش مصنوعی در اواخر سال گذشته دوره جدیدی را در هوش مصنوعی رقم زد ‌و نگرانی‌های گسترده‌ای را در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار ایجاد کرد. توانایی‌های آن در نوشتن شعر، فیلمنامه، شرکت در آزمون‌ها و شبیه‌سازی کل اتاق‌های گفت‌وگو باعث شده است که برخی پیشنهاد کنند که می‌تواند به سرعت مشاغل خدمات مشتری، کپی‌نویسی و حتی حرفه حقوقی را تصاحب کند. مایکروسافت 10میلیارد دلار در ChatGPT سرمایه‌گذاری کرد و گفت که این فناوری نحوه تعامل مردم با رایانه‌ها را تغییر خواهد داد. ریچارد دیور، کارشناس هوش مصنوعی به دیلی‌میل گفت: من معتقدم که ChatGPT می‌تواند جایگزین 20درصد از نیروی کار شود. ChatGPT یک مد نیست بلکه این یک انقلاب تکنولوژیکی جدید است. ربات‌ها لزوما برای شغل شما نمی‌آیند اما انسانی که یک ربات دارد، این کار را می‌کند. این فقط یک مد جدید مانند بیت‌کوین، NFT یا لنزهای تماسی هوشمند نیست و این اتفاق می‌افتد. این یک فرآیند یک‌شبه نخواهد بود که در آن انسان‌ها به‌طور خودکار با ربات‌ها جایگزین می‌شوند‌. موج اول از سوی افراد کم‌تجربه‌ای خواهد بود که از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند.

GRC
مرکز تحقیقات گلن تأسیس شد
با رانندگی از کنار فرودگاه بین‌المللی کلیولند هاپکینز در جاده بین ایالتی 480 در اوهایو، ممکن است یک لوگوی غول‌پیکر ناسا را روی آشیانه هواپیمای سفید‌رنگ در لبه جنوب‌غربی فرودگاه ببینید. این بزرگ‌ترین ساختمان در مرکز تحقیقات گلن ناسا (GRC) است؛ جایی که دانشمندان و مهندسان برای هشت دهه در حال توسعه فناوری‌هایی برای پرواز بوده‌اند. بر‌اساس وب‌سایت مرکز، در حال حاضر بیش از 3000 نفر در این مرکز مشغول به کار هستند که مجموعه‌ای از تونل‌های باد، اتاقک‌های خلأ و سایر تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشی در سطح جهانی را اداره می‌کنند. مرکز تحقیقات گلن به‌عنوان آزمایشگاهی برای توسعه فناوری‌های جدید برای موتورهای هواپیما و سیستم‌های رانش فضاپیما استفاده می‌شود. GRC همچنین یک مرکز آزمایشی از راه دور به نام Plum Brook Station را اداره می‌کند که 6400 هکتار (2590 هکتار) حدود 50 مایل (80 کیلومتر) در غرب GRC نزدیکی Sandusky اوهایو را اشغال می‌کند. نمایشگاه‌های موجود در آنجا شامل مصنوعاتی از پرواز پروژه مرکوری جان گلن، فضانورد اوهایو در سال 1962 و ماژول فرماندهی آپولوست که در مأموریت Skylab 3 در سال 1973 پرواز کرد.

Galaxy
رکوردشکنی دانشمندان از دورترین فاصله از زمین 
هیدروژن عنصر اصلی سازنده کیهان است. چه در هسته خود خالی شود، چه در یک مولکول انباشته شود، ماهیت حضور آن می‌تواند چیزهای زیادی در مورد ویژگی‌های کیهان در بزرگ‌ترین مقیاس به شما بگوید. به همین دلیل ستاره‌شناسان علاقه زیادی به کشف سیگنال‌های این عنصر در هر کجا که بتوان پیدا کرد، هستند. اکنون نشانه نوری هیدروژن اتمی بدون بار، دورتر از هر زمان دیگری از زمین اندازه‌گیری شده است. تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر مترووو (GMRT) در هند سیگنالی را با زمان نگاه به عقب - زمان بین تابش نور و شناسایی - دریافت کرده است که 8/8میلیارد سال فاصله دارد. این یک نگاه اجمالی هیجان‌انگیز از برخی اولین لحظات در جهان است که در حال حاضر تخمین زده می‌شود که در منطقه‌ای حدود 8/13 میلیارد سال قدمت داشته باشد. آرناب چاکرابورتی، کیهان‌شناس از دانشگاه مک گیل در کانادا می‌گوید: یک کهکشان انواع مختلفی از سیگنال‌های رادیویی را ساطع می‌کند. تا به‌حال، گرفتن این سیگنال خاص از یک کهکشان در نزدیکی امکان‌پذیر بوده است و دانش ما را به آن کهکشان‌های نزدیک به زمین محدود می‌کرد.
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها