میانجی، حامل پیام های رفع تحریمی

گزارش «جام‌جم» از سفر وزیرخارجه قطر به ایران

میانجی، حامل پیام های رفع تحریمی

در حالی که اوضاع در حوالی صهیونیست‌ها حسابی ابری است و کابینه نتانیاهو به دلیل عملیات‌های تاثیرگذار و مهم استشهادی به یکدیگر پیچیده شده است، در این سر غرب آسیا گفت‌وگوهای منطقه‌ای حسابی گرم شده و ایران در تعامل با همسایگان خود مسیرهایی جدیدی را دنبال می‌کند. از یک طرف پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق قطر دریافت کرده‌ایم و از طرف دیگر نه‌تنها مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در حال انجام است، بلکه دور جدید گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان هم در راه است و ظاهرا سفرای کویت و امارات هم در تهران مستقر شدند و حتی با بحرین هم از طریق واسطه در حال تبادل پیام‌ هستیم. 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیروز به تهران آمد و در محل وزارت خارجه مورد استقبال وزیر خارجه کشورمان قرار گرفت. البته وزیر خارجه قطر ۱۵ تیر امسال هم به ایران آمده بود و حتی معاون امور منطقه‌ای او،  محمد بن عبدالعزیز الخلیفی هم پنجم دی ماه در سفر به تهران پیام وزیر خارجه این کشور را تحویل امیرعبداللهیان داد و از آمادگی دولت قطر برای توسعه و ارتقای همکاری‌ها خبر داد. در آن دو رایزنی حضوری و تلفنی هم مذاکرات رفع تحریم‌ها از جمله محورهای مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و قطر بود، چراکه قطر از جمله کشورهایی است که در این مدت اقدام به انتقال پیام‌ها بین ایران و آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها کرده است. 
   
 قطر حامل پیام جدید مذاکرات
حالا دیروز وزیر خارجه کشورمان گفته است: وزیر‌خارجه قطر حامل پیام درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بوده و ایران پیام‌هایی را از طرف‌های برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کرده است. او برهمین اساس هم از تلاش‌های قطر برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها و توافق برای لغو تحریم‌ها قدردانی کرده است. 
امیرعبداللهیان تاکید کرده در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله‌آمیز آمریکا و به‌ویژه سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره داشتم اما درخصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسأله گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان‌مان در قطر در دستور کار قرار گرفته است، استقبال می‌کنیم.
البته وزیر خارجه قطر دهم مهرماه هم در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان اعلام کرد طرف آمریکایی علاقه‌مند است تبادل پیام‌ها و‌ تلاش اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود.
در حال حاضر هم سفر وزیر خارجه قطر به تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دوم بهمن در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، اعلام کرد: در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد و در عین حال در پاسخ به پیامی که آمریکایی‌ها به صورت مستمر اعلام می‌کنند ما یک چارچوبی را تعریف کرده و براساس آن کار را پیش می‌بریم.
البته وزیر خارجه سوم بهمن بازهم به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرده و گفته بود: در دستگاه دیپلماسی پایبند به حل و فصل چالش‌ها از مسیر مذاکره هستیم و گفت‌وگوها و تبادل پیام‌های ما با طر‌ف‌های غربی برای رسیدن به یک توافق قوی، خوب و پایدار ادامه دارد. به‌رغم رفتار ریاکارانه برخی از مقامات غربی از جمله آمریکایی‌ها، تبادل پیام کشورهای غربی به ایران و تأکیدشان برای این‌که توافق به گام نهایی خودش برسد، همچنان در دستورکار است.
   
مذاکره با اوکراین و عربستان 
امیرعبداللهیان در نشست خبری عصر دیروز با وزیر خارجه قطر اعلام کرد: ایده‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران و جنگ در اوکراین مطرح کرد. دور نخست گفت‌وگوهای نظامی و سیاسی ایران و اوکراین در عمان ماه‌های گذشته انجام شد و ما در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکار عمل قطر از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم.
وی با بیان این‌که موضع ایران درخصوص اوکراین کاملا روشن است، گفت: روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و روسیه تلقی و تفسیر شود. کما این‌که مناسبات ایران و اوکراین نباید هم به مفهوم دشمنی یا به حساب طرف دیگری گذاشته شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: دولت سیزدهم نگاه به همسایگان در دستورکار جدی خود در ۱۵ ماه گذشته قرار داده است. ما با هیچ‌یک از همسایگان شمالی، شرقی و غربی در حال حاضر با چالش خاصی مواجه نیستیم. در حوزه همسایگان در خلیج‌فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم از جمله ارتقای سطح روابط در ماه‌های گذشته با کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران، همچنین گفت‌وگوها و تبادل پیام‌هایی که از طریق عراق و گفت‌وگوهایی که بین ایران و عربستان در بغداد تداوم یافت که در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق خواهد شد، ادامه یابد.
   
گفت‌‎وگو با بحرین 
وی گفت: در مورد بحرین از طریق یک واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. معتقدیم اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به‌خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است، بشویم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به تعرض و کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست گفت: موج بی‌سابقه اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شریف و اردوگاه جنین در روزهای اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده و این مایه تاسف برای همه ما به‌عنوان کشورهای اسلامی است که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی توسط جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: معتقدیم مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را به این جنایات داده و خواهد داد و مسأله فلسطین به‌عنوان موضوع اول جهان اسلام در دستورکار تمامی کشورهای اسلامی و وجدان‌های بیدار در جهان قرار دارد.
وی گفت: یک‌بار دیگر اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قویا محکوم می‌کنیم.