«قطر »نامه‌بر پیام‌های ایران و غرب در دوره جدید

حسن هانی‌زاده، کارشناس حوزه غرب آسیا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

«قطر »نامه‌بر پیام‌های ایران و غرب در دوره جدید

حسن هانی‌زاده، کارشناس منطقه با اشاره به سفر دیروز وزیر‌خارجه قطر به تهران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود به خبرنگار جام‌جم گفت: قطر یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است که در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب به‌رغم فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی توانست رابطه پایداری به لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ایران برقرار و نقش بسیار تاثیرگذاری در رابطه بین جمهوری اسلامی با اروپا و آمریکا ایفا کند.

نقش مؤثر قطر در برجام
وی ادامه داد: نقش قطر در برجام در طول سال‌های گذشته که به امضای این توافق در 2015 منجر شد کاملا تاثیرگذار است، چراکه این کشور سیاست معقولی در رابطه با منطقه و مسائل بین‌المللی داشته و دارد. هر چند دوحه در پاره‌ای از موارد دچار خطای راهبردی شده و در این زمینه می‌توان به دخالت تخریبی در سوریه و نقشی که در برخی از رخدادهای منطقه داشته اشاره کرد، ولی در رابطه با ایران می‌توان گفت که قطر نقش کبوتر‌ نامه‌بر را بین ایران و غرب به‌عهده داشته است.
   
میانجیگری برای رفع تحریم
هانی‌زاده با اشاره به اهمیت سفر وزیر خارجه قطر در وضعیت حساس منطقه‌ای گفت: حضور محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی در تهران و گفت‌و‌گو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در یک شرایط خاصی صورت می‌گیرد. به اعتبار این‌که ایران اکنون از مقطعی دشوار عبور کرد و نقش تخریبی کشورهای اروپا در حوادث و اغتشاشات اخیر کشورمان موجب شده همه راه‌های میان ایران با کشورهای اروپایی در حوزه برجام به‌خصوص در حوزه تحریم‌ها بسته شده و الان میانجیگری قطر می‌تواند در بخش برجام و رفع تحریم‌ها کاملا مؤثر باشد. 
بنابراین سفر وزیر خارجه قطر به تهران یک رویداد مهم و راهبردی است و می‌تواند در ایجاد گشایش میان ایران با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا درخصوص مذاکرات موسوم به احیای برجام مؤثر باشد. ضمن این‌که مسأله ادامه گفت‌وگوهای میان تهران و ریاض هم در ادامه در دستور کار دوحه هست.
این کارشناس منطقه غرب آسیا درباره محورهای مهم گفت‌وگوهای میان ایران و قطر تصریح کرد: علاوه بر موضوع برجام و انتقال پیام‌های میان طرفین برجام و همچنین موضوع تعاملات میان ایران با کشورهای عربی به‌خصوص عربستان، روابط اقتصادی میان تهران و دوحه هم به‌عنوان یکی از محورهای مهم گفت‌وگو میان ایران و قطر مورد توجه مقام سیاسی دو کشور قرار خواهد گرفت.
   
تأثیر دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم
هانی‌زاده درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در راستای بسط روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه قطر خاطرنشان کرد: ایران در طول سال‌های گذشته کمک‌های زیادی به قطر داشته ضمن این‌که دوحه هم در پاره‌ای از موارد مساعدت‌هایی به ایران کرده است.
این کارشناس منطقه درباره روابط اقتصادی تهران و دوحه گفت: تعاملات میان دو کشور در این حوزه گرچه متعادل است اما در شرایط فعلی در سطح بالایی قرار ندارد و البته می‌توان با برنامه‌ریزی میزان تعاملات اقتصادی میان تهران و دوحه را تا سطح قابل‌قبولی ارتقا دارد.
وی خاطرنشان کرد: اضافه بر همکاری میان ایران و قطر در حوزه نفت و گاز، ظرفیت قطر برای پذیرش کالاهای ایرانی بسیار بالاست و اخیرا هم گزارش‌هایی وجود دارد که بازارهای این کشور برای محصولات ایرانی بسیار مناسب است و به نظر می‌رسد که در حوزه اقتصادی، دوحه بعد از عراق و امارات متحده عربی که چند دهه رابطه اقتصادی پایداری با جمهوری اسلامی داشته می‌تواند به عنوان بازار مهم کالاهای ایرانی مطرح باشد، بنابراین شرایط برای فعالیت بازرگانان ایرانی در قطر مهیاست.
هانی‌زاده گفت: صنایع بالادستی مثل ساخت نیروگاه‌ها، مشارکت در حوزه حفاری‌های فلات قاره، بخش نفت و گاز، کالاهای مصرفی، محصولات کشاورزی از جمله زمینه‌هایی است که می‌تواند باعث بسط روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و دوحه شود. ایران ظرفیت بالایی در صدور تکنولوژی پیشرفته در عرصه فناوری هسته‌ای دارد و قطر هم دارای آمادگی تعامل و همکاری با ایران را در این حوزه‌هاست.