تهاجم ناموفق

تهاجم ناموفق

ساعت۲۳و ۳۰دقیقه شامگاه هشتم بهمن‌ برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده‌شدن صدای انفجار در محدوده خیابان «خانه‌اصفهان» خبر دادند و محل دقیق وقوع این انفجار را در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند.

با انتشار این خبر در رسانه‌های محلی و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی، محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی ــ امنیتی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما علت وقوع این انفجار را حمله‌ای به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: خسارات وارده در دست بررسی و علت و عوامل آن در حال شناسایی است. متعاقب آن، وزارت‌دفاع در بیانیه‌ای درباره انفجار در اصفهان اعلام کرد: در اثر حمله ناموفق پهپادی، انفجار مهیبی در یکی از تاسیسات واقع در اصفهان رخ داده است. براساس این گزارش، یکی از پهپادها مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفت و دو فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. 
وزارت‌دفاع ایران در ادامه تاکید کرد: این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به بمبلت استفاده شده است و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار ازجمله سلاح و سامانه‌های جنگ‌الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها می‌کنند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها می‌شوند. یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست می‌دهد و همین موضوع به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله منجر می‌شود که فیلم منتشرشده در فضای مجازی از لحظه اصابت مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند. همچنین یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.
در همین زمینه امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای قطری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران به این حادثه واکنش نشان داد و گفت: در راستای ناامن‌سازی ایران، اقدام بزدلانه‌ای انجام شد اما این‌گونه اقدامات نمی‌تواند تاثیری در اراده و نیت متخصصان ما برای پیشرفت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به‌جا بگذارد.
همچنین انور قرقاش، دیپلمات ارشد اماراتی در واکنش به این اتفاق در فضای مجازی هشدار داد که حمله به این تاسیسات نمایانگر یک رویداد دیگر در تشدید خطرناک تنش‌هایی است که منطقه شاهد آن است و این به نفع منطقه و آینده آن نیست. اگرچه مشکلات منطقه پیچیده است اما هیچ جایگزینی برای گفت‌وگو وجود ندارد.